Er gebeurde heel wat bij Honda in 2023. Het Japanse merk lanceerde maar liefst drie nieuwe modellen. We mochten kennismaken met de jongste generatie van de CR-V, met de wat compactere ZR-V en met de originele (maar ook met een nogal vreemde naam bedachte) e:Ny1. De eerste twee zijn er met een hybride aandrijving (in het geval van de CR-V ook van het plug-intype), terwijl de derde een volledig elektrische auto is. Het zijn drie SUV’s, dus toch wel het soort auto’s dat de Belgen nog altijd verkiezen.
DE EUROPESE MARKT IS VOOR HONDA GEEN ECHTE PRIORITEIT MEER.
Het tij keren?
Het is nu in spanning afwachten of de nieuwe modellen eindelijk de Belgische neergang van Honda kunnen stoppen. De verkoop van het merk is op onze markt de vorige jaren namelijk naar een dramatisch dieptepunt gezakt. Daar zijn ongetwijfeld meerdere oorzaken voor aan te halen, en het gekrompen dealernetwerk en de soms toch ook wel stevige prijzen zijn er daar maar enkele van. De Europese markt is voor Honda duidelijk geen echte prioriteit meer, maar toch blijft het jammer dat het Japanse merk hier niet veel meer dan een figurantenrol lijkt te mogen spelen. Misschien moeten ze de vorig jaar als prototype in Tokio voorgestelde nieuwe Prelude toch maar eens naar België halen, al was het maar om weer een beetje op te vallen in de massa.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!