Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / In memoriam: Osamu Suzuki

Geschreven door Steven Appelmans op 30-12-2024

Op tweede kerstdag overleed Osamu Suzuki. De ex-CEO zal vooral herinnerd worden voor het boven water houden van het merk waar hij zijn familienaam mee deelt.

Een achternaam die hij trouwens kreeg via zijn huwelijk met Shoko Suzuki, de feitelijke kleindochter van oprichter Michio Suzuki. Zijn trouwboek ondertekende de man dus nog gewoon met zijn geboortenaam, Osamu Matsuda.

Osamu is wat ze in Japan noemen een mukoyoshi, of 'geadopteerde schoonzoon'. Vrouwen konden in de late jaren '50 het familiebedrijf namelijk niet erven. En gezien Shoko geen broers had...

Na de naamsverandering gaat Osamu aan de slag bij Suzuki om het in 1978 finaal te schoppen tot CEO. Een jobtitel die hij tot 2000 zal dragen. Nadien krijgt hij het voorzitterschap toegewezen, een fakkel die pas drie jaar terug zou worden doorgegeven aan zijn zoon Toshihiro. 

Big in India

Osamu wordt vandaag nog altijd geprezen om zijn strategische inzichten. De man had heel snel begrepen dat Suzuki zich moest focussen op kleine, goedkope modellen, die vervolgens op zoveel mogelijk markten tegelijk moest worden afgezet. Al dan niet in alliantie met andere merken. Een werkwijze die hem en Suzuki midden jaren '80 een gewicht marktaandeel bezorgde in India.

Osamu Suzuki overleed uiteindelijk op 94-jarige leeftijd aan de gevolgen van lymfoomkanker.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten