In de eerste helft van 2024 werden 263.408 nieuwe wagens ingeschreven in ons land. Waarmee de inschrijvingen min of meer uitwisselbaar zijn met die van dezelfde periode vorig jaar (- 0,4%). Een meer dan behoorlijk resultaat, al ligt dat cijfer nog altijd 3,7 procent onder het Belgische gemiddelde van de laatste 10 jaar.
Wat enigszins in de lijn der verwachtingen lag. Iets wat minder opgaat voor het aandeel van de EV's in die inschrijvingen. Van begin januari tot nu werden 64.404 elektrische wagens geregistreerd, waardoor het totale marktaandeel van EV's nu 24,5 % bedraagt.
Daarmee is de elektrische aandrijving de tweede keuze van de Belg, zij het weliswaar met dank aan de bedrijfswereld waar de EV met 34,4% de meest gekozen aandrijfvorm is. Ondanks de ferme stijging van 157% blijft het aandeel op de particuliere markt eerder beperkt. Met 8,7% mag de EV dan wel de diesel (4,4%) en de PHEV (3,7%) de loef afsteken, hij blijft desondanks nog ver verwijderd van het succes van de benzine (66,7%)
Nog opmerkelijk is dat dat resultaat haaks staat op wat de EV doet in de rest van Europa. In onze buurlanden haalt de elektrische auto (gemiddeld) een aandeel van 12,5%, goed de helft minder dus. Naar een reden hoeft niet ver te worden gezocht. Naast de switch die de bedrijfswereld al een aantal jaar aan het maken is - met dus een alsmaar grotere populariteit van de EV op de leasemarkt - doet nu eveneens de Vlaamse particulier zijn duit in het zakje door de interessante EV-premie waar die van kan genieten.
Ook hier liegen de cijfers er weer niet om: van het totaal aantal ingeschreven elektrische auto's staat maar liefst 77,7% in Vlaanderen geregistreerd.
BMW in Vlaanderen en Brussel, Dacia in Wallonië
Die verschillende voorkeur per regio zorgt ook voor een andere pikorde. BMW blijft dan wel de populairste constructeur van ons land, het wordt op de hielen gezeten door Dacia. BMW doet het vooral goed in het Noorden van het land, daar waar Dacia op zijn beurt scoort in het Zuiden.
Met de X1 daarbij als favoriete bedrijfswagen en de Sandero als uitverkoren particuliere keuze. Die twee modellen voeren trouwens niet alleen de regionale, maar ook de nationale rangorde aan. Op drie in die Belgische rangschikking staat de Tesla Model Y. Opvallend: Er staat geen enkele Mercedes in de top 20.
De Amerikaanse SUV blijft dan ook met voorsprong de meest verkochte EV van ons land, gevolgd door de Audi Q4 en de Tesla Model 3.
Aan benzinezijde is de onbetwiste koning dus de Dacia Sandero, bij de diesels heet die de Golf (al stelt diens 'heerschappij' met 734 stuks weinig voor), bij de parallelle hybrides is het al Toyota dat de klok slaat, terwijl de PHEV's worden aangevoerd door de evenzeer al vermelde BMW X1.
Populairste modellen België
- BMW X1: 8.466 nieuw ingeschreven exemplaren
- Dacia Sandero: 8.056
- Tesla Model Y: 7.565
- Citroën C3: 6.725
- Volvo XC40: 6.341
- Audi A3: 5.624
- Toyota Yaris: 5.202
- Volkswagen Golf: 4.877
- Audi Q4: 4.642
- Tesla Model 3: 4.483
Populairste modellen Vlaanderen
- BMW X1: 6.432 nieuw ingeschreven exemplaren
- Tesla Model Y: 6.102
- Volvo XC40: 4.736
- Audi A3: 3.809
- Citroën C3: 3.734
Populairste modellen Brussel
- BMW X1: 1.294 nieuw ingeschreven exemplaren
- Volvo XC40: 1.148
- Audi Q4: 980
- Audi A3: 943
- Citroën C3: 940
Populairste modellen Wallonië
- Dacia Sandero: 4.348 nieuw ingeschreven exemplaren
- Citroën C3: 2.051
- Dacia Duster: 1.872
- Toyota Yaris: 1.859
- Renault Clio: 1.618
Bron: Febiac
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!