Hoewel de inschrijvingen van nieuwe personenwagens met 21,3% zijn gedaald (volgens Traxio, Febiac noemt 21,9%), vertoont de tweedehandsmarkt slechts een daling van 1,1% met een hoger nettototaal vergeleken met de nieuwe wagens. Resultaten die vanwege de coronapandemie echter in perspectief moeten worden geplaatst ten opzichte van die van 2020. "De inschrijvingen van nieuwe wagens blijven in alle opzichten slecht. De onzekerheid blijft de markt verstoren, waardoor de belangstelling voor de tweedehandsmarkt groot blijft", aldus Filip Rylant van Traxio.
Vertragingen en wantrouwen
Een van de grote troeven van de tweedehandsmarkt, naast de lagere prijzen voor de wagens ten opzichte van ze nieuw te kopen, is de onmiddellijke beschikbaarheid van de gekochte wagen. De meeste nieuwe inschrijvingen van wagens volgen na een aankoop van enkele weken of maanden voordien, soms zelfs van de herfst van 2020, een periode waarin het vertrouwen van de kopers door de economische en sanitaire onzekerheden sterk is geschaad, wat nog een verdere impact heeft op de markt voor nieuwe auto's.
Bovendien, gezien de verlengde levertermijnen van nieuwe wagens die niet meer in stock waren, is een eventuele positieve impact van de saloncondities van januari en februari nog niet te zien en zou die de cijfers kunnen optrekken in de komende maanden.
Duits boven alles
Nog een opmerkelijke vaststelling: de Duitse merken, premium of niet, monopoliseren de hoogste plaatsen van het klassement van de tweedehandsmarkt met een top 5 die bestaat uit Volkswagen, BMW, Opel en Mercedes, gevolgd door Ford op de vijfde plek.
Wat de verdeling van het type aandrijflijn betreft, blijft benzine op kop met een marktaandeel van 49,8% tegenover 46,1% voor diesel. De alternatieve aandrijflijnen delen een klein aandeeltje (4,1%) met een overwicht voor hybrides, die groeien van 1,7% naar 3,1%. Een groot contrast met de markt voor nieuwe wagens, waar de hybrides inmiddels voor 1 op de 4 verkopen zorgen, vooral dankzij hun grote aantrekkelijkheid voor professionals. Iets waar bij particuliere klanten geen rekening mee wordt gehouden. Tenslotte blijft de gemiddelde leeftijd van de ingeschreven tweedehandswagens zo goed als stabiel: 6 jaar en 10 maanden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!