Elk jaar stelt Interbrand een rangschikking op van de meest waardevolle merken ter wereld. Techbedrijven zoals Apple, Microsoft, Amazon, Google en Samsung mogen zich de Best Global Brands van 2023 noemen, maar ook sommige automerken halen een hoge positie in deze lijst. Dan denken we in de eerste plaats aan Mercedes, dat op de zevende plaats staat. En aan BMW, dat een tiende plek haalt. Maar het meest waardevolle automerk van dit jaar is Toyota op plaats zes.
De Interbrand Best Global Brands zet Toyota net achter de eerder genoemde techbedrijven, maar voor wereldmerken zoals Coca-Cola (8), Nike (9) en McDonalds (11). Op de twaalfde plaats staat Tesla, dat hoger staat en dus als waardevoller wordt ingeschat dan pakweg Disney (13), Instagram (16), Facebook (21), YouTube (25) en Ikea (29). Die rangschikking wordt bepaald door criteria zoals de financiële waarde van het merk, de invloed op het aankoopproces en de toekomstige winstprognose.
Interbrand Best Global Car Brands 2023
POSITIE | BRAND | WAARDE (dollar) | TREND |
1 (6) | TOYOTA | 64,504 miljoen | +8% |
2 (7) | MERCEDES | 61,414 miljoen | +9% |
3 (10) | BMW | 51,157 miljoen | +10% |
4 (12) | TESLA | 49,317 miljoen | +4% |
5 (27) | HONDA | 24,412 miljoen | +7% |
6 (32) | HYUNDAI | 20,412 miljoen | +18% |
7 (45) | AUDI | 16,352 miljoen | +9% |
8 (47) | PORSCHE | 14,818 miljoen | +20% |
9 (50) | VOLKSWAGEN | 15,140 miljoen | +2% |
10 (51) | FORD | 14,867 miljoen | +3% |
Bron: Interbrand - bekijk de volledige Best Global Brands 2023 top 100
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!