Voor Thierry Bolloré is de situatie onhoudbaar: de kwaliteits- en betrouwbaarheidsproblemen van de Jaguar Land Rover-modellen doen de Britse constructeur 100.000 verkopen per jaar verliezen. Een uitspraak die volgt op de zeer slechte positie van de twee luxemerken in de JD Power-betrouwbaarheidsstudie, waarbij Jaguar 30ste stond van de 32 betrokken merken, met op de laatste plaats... Land Rover. "De ontevredenheid van onze klanten heeft zijn tol geëist op ons natuurlijke volume. De opportuniteiten die we nu missen, zijn enorm. Het zijn meer dan 100.000 verkopen die we zouden kunnen hebben", aldus Bolloré.
Vereenvoudigen voor minder problemen
Voor Bolloré is het verbeteren van de kwaliteit nu een essentieel punt in het herlanceringsplan van zijn twee merken, met de vereenvoudiging van de producten als deel van de aanpak om het risico op defecten te verminderen die de klantervaring zouden kunnen aantasten. De problemen lijken daarbij niet enkel iets van nu te zijn, maar nog afkomstig van de tijd dat de constructeur onder het bewind van Ford zaten, intussen al 13 jaar geleden! Gerry McGovern, design- en ontwikkelingsdirecteur van JLR, zegt: "We verminderen de complexiteit van onze producten enorm. Dit zal voor minder problemen zorgen, omdat het proces niet zo ingewikkeld zal zijn."
Dubbele straf
De reactie op het probleem volgt vooral omdat de klanten steeds minder trouw worden. In China zijn ontevreden eigenaars van Jaguar Land Rover-producten zelfs gaan protesteren buiten het hoofdkantoor van JLR in Shanghai. Een smet op het blazoen die een ontegensprekelijke impact heeft op de verkopen, maar die ook een tweede schadelijk effect heeft door de hoge kortingen op de aanschafprijs en de explosieve stijging van de garantiekosten.
Na de regen de mist
Hoewel de storm lijkt te zijn gaan liggen met enkele recente verbeteringen op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid, is JLR nog niet uit de problemen en zal het zijn inspanningen moeten verdubbelen om de zon weer te zien schijnen op zijn verkoopcijfers. Maar in de huidige mist wijzen sommige indicatoren op betere vooruitzichten.
De hoop is dan ook groot, vooral omdat de Jaguar E-Pace, gebouwd door Magna Steyr in Oostenrijk, in de JD Power Initial Study van 2020, waarin wordt gekeken naar de problemen die eigenaren tijdens de eerste 90 dagen van gebruik ondervinden, als beste uit de bus kwam in de SUV-categorie en de Lexus UX versloeg.
Voor Jaguar, dat vanaf 2025 uitsluitend elektrisch wordt, en JLR, dat ook zijn gamma verder elektrificeert, zou het terugwinnen van 100.000 verkopen en het drastisch verlagen van de garantiekosten Jaguar weer een goede winstgevendheid en een positieve uitstraling geven. In 2020 daalden de totale verkopen van JLR met 24%, met een daling van 18% voor Land Rover - dat goed is voor 75% van de verkopen van de groep - en een daling van 37% voor Jaguar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!