Jaguar is aan een herbronning bezig, maar die bezinningsperiode verloopt niet zonder slag of stoot. Zo heeft Adrian Mardell, CEO van de overkoepelende JLR-groep, beslist om het gamma te herleiden tot een enkel model. We wisten reeds dat de F-Type naar zijn pensioen reed, maar ook de XE en de XF enerzijds en de E-Pace en de I-Pace anderzijds verdwijnen uit het aanbod. Dat wil zeggen dat het huidige portfolio krimpt tot een enkel model: de Jaguar F-Pace - als bestseller goed voor eenderde van de verkoop.
Nu maakt Jaguar wel werk van drie nieuwe EV-modellen op basis van een gloednieuw platform: de Jaguar Electrified Architecture (JEA). Dan hebben we niet enkel over een elektrisch modellenaanbod, maar ook over een hogere merkpositionering. Jaguar wil weer een echt luxemerk worden: meer een concurrent voor Aston Martin, Bentley en Maserati dan voor Audi, BMW en Mercedes - want die strijd tegen de Duitse Drie hebben ze nu helemaal verloren.
JLR zelf boert niet slecht. Eerder integendeel, want ze behaalden het beste bedrijfsresultaat sinds 2015. Dat financieel succes mag CEO Adrian Mardell op de naam van drie modellen schrijven: de Defender, de Range Rover en de Range Rover Sport. Samen vertegenwoordigen deze luxueuze bakbeesten 60% van de wereldwijd door JRL verkochte auto's. Er zal in de toekomst nog meer ingezet worden op gelimiteerde edities op basis van bestaande modellen, wagens met een merkelijk hogere winstmarge.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!