In zijn streven om de CO2-uitstoot van zijn verkochte wagens drastisch te verlagen, vooral om de gepeperde CO2-boetes van de Europese Unie te vermijden, heeft Stellantis besloten dat Jeep de Wrangler 2-deurs niet meer kan verkopen in Europa om de nadruk te leggen op de plug-in hybride modellen.
Groter maar 'schoner'
De Jeep Wrangler 4-deurs (of 5-deurs) zal zijn carrière dus wel verderzetten als plug-in hybride Wrangler 4xe, enkel de kleine variant verdwijnt. De 2-deurs is compacter en lichter, maar heeft als gevolg daarvan ook niet voldoende plaats aan boord om de plug-in hybride combinatie te huisvesten met zijn elektromotor, batterijpakketten, enzovoort. In het Verenigd Koninkrijk zal deze variant wel nog te koop zijn, aangezien de PHEV geen rechtsgestuurde variant heeft.
Het lijkt vreemd om de lichtere en dus efficiëntere variant van de Wrangler uit de verkoop te halen, tot als je naar zijn cijfers kijkt: de minst vervuilende versie is de Sport van 272 pk op benzine, met een CO2-uitstoot van maar liefst 243 g/km. Daar zet de 4-deurs Wrangler 4xe een uitstoot van 79 g/km CO2 tegenover. Case closed.
>>> Alle info over de plug-in hybride (PHEV) Jeep Wrangler 4xe
Elektrische comeback?
De enige uitweg voor de legendarische Amerikaanse off-roader als 2-deurs is een elektrische versie, waarvan we al een voorproefje kregen met de Jeep Magneto Concept die op de Jeep Moab Easter Safari werd voorgesteld. Die had een batterij van 70 kWh voor een autonomie van zo'n 350 km, ook met zijn gigantische terreinbanden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!