Het heeft niet veel gescheeld of de Porsche 914 was een ordinair VW. In het originele plan zouden de roadsters met viercilinder ondergebracht worden bij Volkswagen, enkel de versies met een flat six zouden een Porsche-embleem opgespeld krijgen. Maar omdat de Duitsers het te riskant vonden om een, op de motor na, identiek model onder te brengen bij twee verschillende merken, werd uiteindelijk beslist om ook de 914/4’s als Porsches te badgen.
>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z
Waarop moet je letten?
Roest is de grootste vijan van de Porsche 914, dus check zeker dorpels, de aansluitingen van de Targa-klep en alles op en rond de accu in de koffer. Hou er voorts ook rekening mee dat reparaties de pan uit kunnen swingen. Vooral aan het koetswerk, waar sommige vervangstukken zeldzaam en bijgevolg peperduur zijn. Zoek dus met andere woorden een gezond (lees: roestvrij) exemplaar. Kwakkelende mechaniek is daarentegen niet zo erg. De gebruikte blokken zijn degelijk en makkelijk aan de praat te krijge en te houden.
Wat mag dat kosten?
Vaak versleten als een bastaard-Porsche, wat de prijzen laag hield, is ondertussen ook de 914 aan een remonte bezig. Onder de 10.000 euro vind je bijgevolg enkel ‘projecten’, vanaf 15.000 euro wordt dat ‘rijklaar’. Wil je een 914/6 dan mag je rekenen op een veelvoud.
Zijn er leuke alternatieven?
Voorlopig nog ondergewaardeerd, al zal ook dat niet eeuwig blijven duren: de Porsche 924. De als opvolger van de 914 bestempelde coupé wisselt een stuk voordeliger van eigenaar, al moet die het wel stellen zonder boxermotor.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!