De Audi 50 kostte meer dan een vergelijkbare, technisch zowat inwisselbare VW Polo. Maar je had minder keuzemogelijkheden, daar de stadswagen van Volkswagen verkrijgbaar was met meer motoren en meer uitrustingsniveaus. Voor de duidelijkheid: dan hebben we het over minder krachtige motoren en minder dure uitrustingsniveaus. Dat verklaar meteen waarom de Audi 50 nauwelijks klanten vond.
Na drie jaar werd de stekker uit het Audi 50-project getrokken. Dat hielp ook om de Volkswagen Polo wat meer commerciële Lebensraum te geven. De rest is geschiedenis, al kon dat Ingolstadt niet tegengehouden om het opnieuw te proberen met een premium versie van de VW Polo: de Audi A1. Maar ook in zoveel decennia later wou de mayonaise maar niet pakken.
Het is dus niet eenvoudig om een Audi 50 op te kop te tikken. Nu is deze VW Polo die zoektocht wel waard. Want wat velen vergeten, is dat Audi deze eeneiige tweeling destijds gebaard heeft. Ze namen zowel de ontwikkeling als de initiële productie voor hun rekening. Eigenlijk is de Polo dus een spin-off van deze Audi en niet andersom.
Waarop moet je letten?
Roest. Roest en nog eens roest. De Audi 50 is een kind van de jaren zeventig, een periode waarin auto's even snel gaan rotten als banenen. Dus haal je vergrootglas en je zaklamp maar boven, zodat je alle hoeken en kanten van het koetswerk, inclusief de kwetsbare onderzijde, kan checken op corrosie. Voorts hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken. De Audi 50 mag dan in de catalogus gestaan hebben als premium Polo, naar hedendaagse normen blijft de uitrustings bijzonder basic. Dat is goed: dat wil immers zeggen dat er ook weinig kapot kan gaan.
Ook mechanisch zijn er weinig echte aandachtspunten. Tussen de voorwielen van de Audi 50 stak een 1 liter-krachtbron, een oerbetrouwbare vierpitter die niet veel meer dan een schroevendraaier en een steeksleutel vraagt om in optima forma gehouden te worden. Weet wel dat de Audi 50 geen S- of RS-product is, de LS hield het bij 50 en de GLS bij 60 pk.
Wat mag dat kosten?
Eerst eentje vinden, want het aantal exemplaren van de Audi 50 is dus beperkt. We hebben er twee gevonden, online aangeboden voor een prijs tussen de 5.000 en de 10.000 euro. Dat is best stevig voor een VW Polo met vier ringen op de neus. Maar schaarste is altijd goed, want dat zou moeten resulteren in een waardevaste investering. Bovendien kan je er intussen vrij zorgeloos en goedkoop van genieten. Wisselstukken zijn er meer dan voldoende, dankzij de veel vlotter te vinden VW Polo.
Een leuk alternatief?
Het meest voor de hand liggende alternatief voor de Audi 50 is natuurlijk de Volkswagen Polo van de eerste generatie, maar dan verlies je natuurlijk een stuk van het leuke achtergrondverhaal. Daarom denken we eerder in de richting van de Autobianchi A112, wat eigenlijk ook een premium variant van de Fiat 127 was. Al gingen de wijzigingen wel een stuk verder dan bij de Audi 50/VW Polo. Op zoek naar iets met wat Franse flair? Dan is de Renault 5 wel iets...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!