Je had de BMW Z1, maar die kende een oplage van slechts 8.000 exemplaren. Niet meer dan een habbekrats in vergelijking met deze Z3, waarvan de teller pas stopte na 297.088 exemplaren. Dat maakt deze BMW minder exclusief, maar wel een betaalbaarder en bereikbaarder.
>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z
En daarom niet minder speciaal, want deze roadster was er ook als funky BMW Z3 Coupé. Als je het ons vraagt is de Turnschuh, zoals de Duitsers de gesloten versie wat denigrerend durven omschrijven, niet alleen kunstiger, maar door er enkel maar zes-in-lijns in te lepelen is hij ook mechanisch een stuk interessanter.
Waarop moet je letten?
Dat valt eigenlijk best mee. Technisch is de BMW Z3 een doordruk van de E36 (Compact), een 3-Reeks die te boek staat als bijzonder deugdelijk. Niet anders dus bij de Roadster/Coupé, wat maakt dat je met de normale checks (onderhoudshistorie, al dan niet werkende elektrische functies, de kap in het geval van de cabrio,…) eigenlijk al een heel eind raakt.
Het enige wat mechanisch enigszins kan verontrusten, is een olielekkage rond de kop bij de M43-motor. Nu, aangezien die basismotor niet meteen het vermogen heeft om het beste te halen uit de BMW Z3, zouden we sowieso aanraden die 1.8 links te laten liggen. De 1.9i (zelfde motor, maar zonder lekken, met 16 kleppen en meer vermogen) is een stuk interessanter, al wordt het helemaal dolletjes met de zescilinders. Afhankelijk of je een pre- dan wel post-facelift zoekt, is het de 2.8 of 3.0i die je hebben moet.
Wat mag dat kosten?
Met wat zoekwerk kan je voor een goeie 5.000 euro aan de rol met een viercilinder (de 1.9i dus). Een zescilinder, zeker als dat de 2.8/3.0i moet zijn, vergt minstens het dubbele, terwijl je voor een Coupé al vier keer die investering moet leggen. We zwijgen dan voor het gemak nog over de Z3 M, al moet het wel gezegd worden dat diens prijzen het BMW-blazoen het best passen. Ze liggen namelijk ver verwijderd van enig fatsoen.
Wel nog even dit: wil je later een hardtop toevoegen, controleer dan zeker of je Roadster de voorbereidingsset eertijds meegeleverd heeft gekregen. Zo niet zou dat harde dak wel eens een heel stuk duurder kunnen uitvallen dan gebudgeteerd.
Zijn er leuke alternatieven?
De usual suspects, in de vorm van de Audi TT en Mercedes SLK. Minstens even geinig, maar een stuk eenvoudiger, compacter en minder luxueus: de Mazda MX-5. Toch liever wat exotischer, weliswaar aan een fractie van de Z3-prijs, dan kan de MG TF misschien wel soelaas bieden. Zorg wel voor een extra sleutelbudget.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!