Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Honda S2000 (1999 - 2009)

Geschreven door Steven Appelmans op 17-08-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Honda S2000 (1999 - 2009).

De S2000 was trouwens een cadeau, van Honda voor zichzelf. De Japanners werden eind jaren 90 vijftig. De midlife en zijn bijbehorende crisis, weet je wel. Eentje die de Japanners dus bezweerden met een snelle roadster. We zullen ze er eeuwig erkentelijk voor zijn. De S2000 bleek namelijk een bijzonder onderhoudend stukje mechaniek, met een lolfactor die zelfs tot op de dag van vandaag amper geëvenaard is.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Met dank aan zijn hoogtoerige 2-liter (pas bij 9.000 opm knalde de vierpitter in de begrenzer) en levendig afgestelde ophanging (zeker die eerste generatie zette zich bij de minste aanzet schuin). Een pretraket, weliswaar voor de connaisseur. Met 19.793 voor Europa gebouwde exemplaren was de S2000 niet meteen een hit. Wat echter meteen zijn huidige cultstatus (en bijbehorende prijskaartje) verklaart.

Waarop moet je letten?

Ook de S2000 is een Honda, wat door de bank genomen betekent dat je mechanisch op je twee oren kan slapen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen andere aandachtspunten zouden zijn. Om te beginnen is er een terugroepactie geweest voor de pre-faceliftmodellen wegens mankementen aan oliesproeiers en kettingspanner. Heb je je oog laten vallen op een auto van voor 2004, dan weet je bij dezen dus meteen wat je eerst moet vragen. Ook dak en koets verdienen een doorgedreven inspectie. Het eerste op lekken, het tweede op roest. Tot slot zijn regelmatige oliewissels (elke 5.000 kilometer) een must. Overigens geldt dat voor élke S2000.

Hoeveel mag dat kosten?

De interessantste Honda S2000’s zijn die van na 2004. Omdat ze minder giftig sturen, comfortabeler zijn en een meer duurzame glazen achterruit meekregen. Jammer genoeg betekent dat evenzeer dat dat de modellen zijn waar je het diepst voor in je zakken zal moeten tasten.Nette, volledig originele en links gestuurde exemplaren schieten snel voorbij de 20.000 euro, met zelfs uitschieters die het dubbele moeten kosten.

Ga je voor een U.K. import, dan zakken die prijzen, al dien je er dan wel de ongemakken van het rechts sturen bij te nemen. En stijgt het risico op rot. Het regent namelijk beduidend meer aan de andere kant van het Kanaal.

Zijn er leuke alternatieven?

Voor de prijs van een Honda S2000 parkeer je net zo gemakkelijk - of zo moeilijk - een Audi TT, een BMW Z3 of een Porsche Boxster in je garage. Evenwaardige roadsters als het je te doen is om sportief cruisen. Wil je de Honda meer voor het geboden vertier, dan zouden we ook de zoekertjes van de Lotus Elise in de gaten durven te houden.

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten