Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Renault Avantime (2001 - 2003)

Geschreven door Steven Appelmans op 13-07-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Renault Avantime (2001 - 2003).

De Renault Avantime was een revolutionaire cross-over die het koetswerk van een monovolume mixte met dat van een sportcoupé, maar die zogeheten "Coupéspace" kon op weinig interesse van het grote publiek rekenen en verdween na amper 2 jaar uit het gamma. In totaal liepen er amper 8.557 stuks van de band. Nu blijkt die Renault Avantime een laatbloeier, want inmiddels groeit er de interesse in dit foutgelopen designexperiment. Het is het moment om je een exemplaar aan te schaffen, goed te soigneren en te wachten tot je er het tienvoud van krijgt.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Waarop moet je letten?

Verkijk je niet op het futuristische lijnenspel, want de Renault Avantime bouwt niet op de fundamenten van de Espace IV, maar op die van de oudere Espace III. Dat hoeft geen probleem te vormen, maar het betekent wel dat je sommige onderdelen moeilijker kan vinden en dat ze duurder worden om te vervangen. Bovendien zijn er een heleboel specifiek voor deze Coupéspace ontwikkelde stukken die stilaan zeldzaam worden. 

De voorzijde van de Renault Avantime is gevoelig voor steenslag, de interieurplastic zijn nogal fragiel en verkleuren snel, soms is er zelfs sprake van blazen op de lak van de uit aluminium vervaardigde daklijsten - al zijn die problemen destijds normalerwijze verholpen onder garantie. Mocht dat niet het geval zijn, weet je hoe laat het is. Wil je geen diesel, maar de dikke Renault Avantime met 3 liter-V6, check dan zeker of de distributieriem vervangen is. Voor dat klusje moet de motor er helemaal uit, wat garant staat voor een stevige meerkost.

Hoeveel mag dat kosten?

Niet zo gek veel, vanaf 3.000 euro kan je beginnen zoeken naar een Renault Avantime in goede conditie. Nu zouden we wat extra geld opzij houden en naar een Privelège-uitvoering met V6-motor durven zoeken.

Is er een leuk alternatief?

De Renault Avantime heeft sex-appeal, de onder hetzelfde gesternte geboren Vel Satis veel minder. Maar het comfortniveau ligt wat hoger, dankzij de achterdeuren is de instap naar de achterbank wat gemakkelijker en door dat vreemde ontwerp liggen de prijzen doorgaans wat lager. Maar of het ook een klassieker wordt, durven we betwijfelen...

Renault Vel Satis
 
Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten