Voor het gemak vergeten we even alles van voor 2004. Suzuki bediende op dat moment vooral het budgetgedeelte van de markt, wat zorgde voor weinig inspirerende Swift/Ignis-generaties. Tot de Japanners op het autosalon van Parijs de wereld vrolijke gezicht van zijn stadswagen toonde. Plots oogde het allemaal wat frivoler, mocht het wat speelser.
>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z
Een toef zout op de patatten smaakt nu eenmaal beter, extra kruiding die ook de Suzuki Swift duidelijk deugd deed. Want wat het karretje esthetisch beloofde, maakte hij met zijn keurige chassis ook dynamisch waar. Zeker als 125 pk sterke Sport, een gooi-en-smijt-doosje dat je nu voor geen geld op de kop kan tikken.
Waarop moet je letten?
Ga je voor één van de modellen uit de eerste lichting, dan vergt het de moeite de kofferbekleding even weg te plooien en te zoeken naar witte primermarkeringen. In de begindagen riep Suzuki menig Swift Sport namelijk terug wegens beschermingsissues tegen roest. Iets wat die laklaag dus moest verhelpen. Ook de versnellingsbak durft al eens nukken vertonen, net als de draagarmrubbers vooraan. Maar dat moet het dan zowat zijn. Voorts is dit ding quasi feilloos, wat voor een groot stuk te danken is aan de haast onverslijtbare atmosferische 1,6 liter-viercilinder.
Wat mag dat kosten?
Zoals al gezegd, geen geld. Met een budget tussen de 3.000 en 5.000 euro vind je zeker iets naar je gading. Laat je wel niet tegenhouden door onze landsgrenzen. In de buurlanden staan er én meer én komen ze billijker geprijsd. Ga wel voor een exemplaar met 17-duimers. Die zitten de Swift immers zoveel mooier.
Zijn er leuke alternatieven?
Een Renault Clio RS, tiens. Al is die naast een stuk duurder en beduidend sneller ook wat spartaanser dan de Swift. Ook een Toyota Yaris TS is het overwegen waard, wegens even krachtig, even comfortabel en even onfeilbaar. Tot slot is er ook nog de flamboyante keuze in de vorm van de Abarth Punto: Italiaanse flair die zich laat zien en horen, maar die je aan de kassa bijbetaalt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!