Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Toyota RAV4 (1994-2000)

Geschreven door Steven Appelmans op 02-11-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Toyota RAV4 (1994-2000).

Toyota is niet vies van een experiment en dat bewijst het anno 1994 nog eens door op de proppen te komen met de RAV4. Dat Recreational Activity Vechicle 4-wheel drive wil een symbiose zijn tussen de utilitaire terreinvoertuigen en de meer gebruiksvriendelijke en efficiënte middenklassers van die tijd.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

De Toyota RAV4 krijgt dus een gedegen vierwielaandrijving (althans, de meeste), gecombineerd met een zeker comfort, praktisch vernuft en een ingetoomde dorst. Toyota boetseert zijn SUV in elkaar met onderdelen van de toenmalige Corolla en Carina, wat een soort ongeschreven garantie inhoudt dat het ding zo goed als onverwoestbaar is.

Verwachtingen die de 4x4, ongeacht zijn koetsvorm (de XA10, zoals de eerste generatie te boek staat, was verkrijgbaar als drie- of vijfdeurs) inlostte. De meeste RAV4’s die vandaag dan ook aangeboden worden in ons land, staan klaar om de boot te nemen richting een nieuwe (Afrikaanse) toekomst. Snel zijn is in deze bijgevolg de boodschap.

Waarop moet je letten?

Zoals al gezegd, zijn RAV4’s technisch redelijk bestand tegen de tand des tijds. Met een regelmatig onderhoud (de olie moet om de 5.000 kilometer vervangen zijn, bijvoorbeeld) houdt de 2 liter-benzine het dan ook moeiteloos ettelijke duizenden kilometers uit. Een hoge kilometerstand hoeft dus zeker niet af te shrikken. Tenminste, als de Toyota zijn leven gesleten heeft op asfalt. Open daarom de voordeur en kijk tussen de panelen of er geen moddersporen te spotten zijn. Is dat het geval, dan weet je dat de 4X4 geregeld aan het werk is gezet naast de begane paden.

Controleer tijdens een testrit ook even de vijfde versnelling. Die durft al eens uit zijn slot springen. Tot slot is ook de bandenslijtage van enige belang. Verloopt die niet gelijkmatig dan kan dat wijzen op een gebogen aandrijfstang.

Wat mag dat kosten?

Meer dan 5.000 euro mag je in principe niet uitgeven, al hangt alles natuurlijk af van de staat waarin je je Toyota RAV4 wil. De roestduivel was lang nog niet verdreven in de nineties, dus voor gave exemplaren betaal je sowieso meer. Nu, de meeste stukken zijn nog voorhanden, origineel of als piraatonderdeel, waardoor je evengoed kan opteren voor een renovatieproject.

Let er dan misschien wel op dat je achterdeur nog in degelijke staat is. Die dingen vind je namelijk enkel nog in de afbraak, met overdreven vraagprijzen tot gevolg.

Leuke alternatieven?

Een Golf Cross Country is ouder, cooler, maar evenzeer een heel stuk duurder. De eerste Subaru Forester doorstaat ook de toets wegens even onverslijtbaar, even terreinvaardig en (quasi) even uniek. De Subaru is wel iets jonger.

 
Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten