Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week, naar een auto met een speciaal verhaal. Behalve deze week, want vandaag is het vrijdag. Dinsdag kreeg je ons Vintage-artikel te lezen over de Seat Leon Cupra R, vandaag kunnen we het dan eindelijk hebben over deze Subaru Impreza S10 WRC-auto van Petter Solberg, waarmee hij de Rally van Japan domineerde. En dat aan het begin van Sébasien Loebs ongeëvenaarde reeks van kampioenschappen.
Dominante overwinning
Solberg reed al sinds 2000 voor het (555) Subaru World Rally Team en wist in 2003 zelfs het kampioenschap te winnen. Maar de efficiëntie van Sébastien Loeb begon in 2004 onklopbaar te worden. De Fransman won de eerste twee rally's en zette er over het hele seizoen zes op zijn naam, met bovendien evenveel tweede plaatsen op een totaal van zestien races. Daar kon Solberg niet tegenop, ook niet met de hattrick in Japan, Groot-Brittanië en Italië.
Toch was de overwinning in Japan eentje van het dominante type. De Subaru Impreza S10 '555 SRT' met Solberg achter het stuur en Phil Mills als navigator kwam al vroeg aan de leiding en stond die niet meer af, ook al was Solberg op geen enkel moment de snelste in de derde etappe. Zijn voorsprong was al zo groot, dat hij nog kon finishen met meer dan een minuut voorsprong op Loeb en maar liefst 9 minuten voor teamgenoot Hirvonen.
Totale restauratie
Na de succesvolle 'thuisrally' voor Subaru werd de auto teruggebracht, gestript en weer opgebouwd door Prodrive om deel te nemen aan de rally van Australië, waar Solberg echter de finish niet haalde door een crash. Na het WRC-seizoen werd de auto doorverkocht aan een privéteam, alvorens hij in handen kwam van zijn huidige eigenaar, die chassisnummer 04008 terugbracht naar het nieuwe Prodrive Legends Department voor een volledige restauratie.
Daarbij moest de auto volledig in dezelfde staat worden gebracht als tijdens die dominante rally van Japan in 2004. Daarbij werden zelfs de originele technici betrokken van Prodrive die de auto oorspronkelijk hadden gebouwd, meer dan 15 jaar geleden. Ook kon Prodrive nog gebruik maken van de originele documentatie, inclusief de instelling van de ophanging, de juiste zit- en pedaalpositie en zelfs de plek van de drinkfles van Solberg tijdens de rally. Het restauratieproces verliep als volgt:
- Bij aankomst volledig gedemonteerd en gestript van zijn lak
- Het chassis gemeten om te zien of het nog zijn oorspronkelijke formaat had
- Beschadigde onderdelen vervangen, behalve die die ook in de rally van Japan zouden beschadigd zijn, zoals de bodemplaten en wielkasten
- Door de oorspronkelijke spuiters gelakt in zijn originele kleur
- Ophanging opnieuw opgebouwd, inclusief remmen
- Nieuwe brandstofcel
- Bestickerd met originele kleurstelling van rally van Japan 2004 door dezelfde persoon
Het hele restauratieproces is bovendien vastgelegd met het nodige beeldmateriaal en alle informatie, samengezet in een boekje dat de volgende eigenaar zal krijgen. Ook zitten er enkele leuke details, zoals een Nokia 6310 waarmee er in die tijd werd gecommuniceerd met de crew, samen met wat reserveonderdelen bij de auto. En dat mag wel, want deze Subaru zal niet voor een lage prijs worden geveild op de Silverstone Auctions May Sale 2021 op 22 mei, al geeft het veilinghuis niet mee op hoeveel de wagen wordt geschat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!