Het is gebeurd. Het twintigste en laatste exemplaar van de Lancia Delta Futurista heeft het atelier van Automobili Amos verlaten. De eigenaar van deze restomod heeft gekozen voor een passende uitmonstering, want het slotakkoord van de gelimiteerde oplage draagt de Martini-kleuren waarin de rallywagens destijds schitterden.
Vooral in de Groep A-klasse, waar de Lancia Delta Integrale het Wereldkampioenschap voor Constructeurs won van 1987 tot en met 1992. In die periode bezorgden ze ook Juha Kankkunen (1987 en 1991) en Miki Biasion (1988 en 1989) de Wereldtitel Rally.
Restomod
De door Automobile Amos ontwikkelde Lancia Delta Futurista is een zogeheten restomod, waarbij het originele model gebruikt wordt als basis voor een moderne interpretatie. In de neus ligt de oorspronkelijke 2 liter-turbobenzine, maar anno 2022 ontwikkelt de drukgevoede vierpitter wel een 335 pk.
LEES OOK GCK Lancia Delta Evo-E is elektrisch aangedreven restomod
Ook het onderstel en de Integrale-aandrijving werden door de ingenieurs van Automobile Amos onder het licht gehouden en aangepast aan de moderne noden, terwijl het vertimmerde koetswerk het bij drie in de plaats van vijf deuren houdt. Het gebruik van een heleboel koolstofvezel zorgt ervoor dat het gewicht van de Lancia Delta Futurista rond de 1.250 kilogram schommelt.
Safarista
Nu hoeven de jongens van Automobile Amos niet met hun vingers te draaien, want intussen zijn ze bezig met het eerste van tien geplande exemplaren van de Safarista. Opnieuw een restomod op basis van de Lancia Delta, maar eentje die wat hoger op zijn poten staat. Zoals de rallywagens die destijds aan de in Kenia gehouden Safari Rally deelnamen.
Die Lancia Delta Safarista is geen weggevertje. Reken op een 600.000 euro, inclusief donorauto.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!