Het verhaal is bekend: nadat PSA en FCA versmolten tot Stellantis werd het pensioenplan van Lancia geschrapt. Het Italiaanse merk was op dat moment op sterven na dood: op de thuismarkt verkocht de Lancia Ypsilon nog als zoete broodjes, maar elders was het reeds over en uit. Plots was er wel een toekomst, die onlangs gevisualiseerd werd met de elektrische Pu+Ra HPE Concept.
Die grote, Europese comeback staat gepland voor 2024. Met een volledig nieuwe Lancia Ypsilon, die aangeboden zal worden met zowel een hybride als met een 100% elektrische aandrijving. In 2025 volgt een sportieve HPE-versie (High Performance Electric) van die Ypsilon, in 2026 de elektrische Lancia Gamma en in 2028 de langverwachte Lancia Delta.
Waarom krijgt België een voorkeursbehandeling?
Die toekomstplannen krijgen intussen een steeds concretere vorm. Voor 2024 spreekt Lancia van 40 nieuwe verdelers buiten Italië, verspreid over zes Europese landen. In de loop van 2025 komen daar minstens 70 nieuwe verkooppunten bij. Stellantis koos voor Duitsland, Frankrijk, Nederland, Portugal, Spanje en België.
Waarom Lancia ook bij België uitkwam? Omdat wij een boontje zouden hebben voor Italiaanse producten. Maar of dat dan ook wil zeggen dat we de nieuwe Lancia Ypsilon massaal gaan kopen? Time will tell...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!