Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Wat is Lancia van plan op de Belgische markt?

Geschreven door Laurent Blairon op 16-11-2023

De toekomstplannen van Lancia beginnen stilaan vorm te krijgen. Maar welke vorm? En welke rol speelt de Belgische markt in de toekomstplannen van de Italiaanse constructeur?

Stellantis heeft een lange aanloop genomen, maar de toekomstplannen van Lancia lijken eindelijk concreet te worden. Dat is toch de boodschap die de directie wilde meegeven tijdens een onderhoud op de Italiaanse ambassade, waar we begroet werden door de klassieke Aurelia B20 en door de futuristische Pu+Race HPE Concept. Zelfs al kijken ze vooruit, Lancia koestert zijn rijke verleden

LEES OOK Deze 5 Lancia-modellen verdienen een hedendaagse versie

Lancia-gamma van drie modellen

Volgend jaar schiet het nieuwe Lancia uit de startblokken met een gloednieuw gamma dat uiteindelijk drie modellen zal tellen: Stellantis ziet Lancia als een premium constructeur naast Alfa Romeo en DS. De focus ligt op luxe en welbehagen, niet op sportiviteit.

  • 2024 Lancia Ypsilon: compacte stadswagen op de technische basis van de Opel Corsa en de Peugeot 208.
  • 2026 Lancia Gamma: een elektrische berline die de Tesla Model 3 in het vizier neemt.
  • 2028 Lancia Delta: een elektrische SUV die op het nieuwe STLA-platform van Stellantis komt te staan.

Belgische markt krijgt voorkeursbehandeling 

Voor 2024 spreekt Lancia van 40 nieuwe verdelers buiten Italië, verspreid over zes Europese landen. In de loop van 2025 komen daar minstens 70 nieuwe verkooppunten bij. Stellantis koos voor Duitsland, Frankrijk, Nederland, Portugal en Spanje. En voor België, dat gauw 10 nieuwe dealers en nog eens 13 officiële servicepunten krijgt. Stellantis zet ook in op digitale verkoopprocessen en schat dat 50% van de verkoop online afgesloten zal worden. 

Waarom Lancia voor zijn Europese comeback meteen bij België uitkwam? Omdat wij een boontje zouden hebben voor Italiaanse producten. Omdat er meer dan 300.000 Italinen in België wonen. En omdat er potentieel is in het B-segment, waar de nieuwe Ypsilon snel actief wordt.

 

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten