Je zult als constructeur maar een nieuw model hebben ingeschreven voor de verkiezing van Leasewagen van het jaar om vervolgens vast te stellen dat ook de nieuwe BMW 3-Reeks op de longlist van 35 kandidaten prijkt... Uit die lijst van 35 kiest de jury per categorie drie finalisten, waarover vervolgens ook alle andere klanten van Alphabet Belgium, de organiserende leasemaatschappij, hun zegje mogen doen via een online bevraging. De beruchte TCO of Total Cost of Ownership is daarbij natuurlijk van zeer groot belang. De jury bestaat uit vier interne specialisten en vier klanten van Alphabet, en daarnaast ook vier autojournalisten.
4 categorieën
De auto’s worden traditioneel onderverdeeld in vier categorieën, maar de ‘instapcategorie’ Economy werd dit jaar geschrapt bij gebrek aan kandidaten (enkel de nieuwe Audi A1 en de Opel Combo Life kwamen in aanmerking). Omdat Alphabet er prat op gaat mee te zijn met de trends en toekomstgericht te denken, werd die categorie dit jaar vervangen door de Zero Emission-klasse, nadat vorig jaar al de Nissan Leaf de Special Prize of the Jury kreeg als eerste volledig elektrische auto die zijn klasse (Business) won.
Zero Emission
De nieuwe categorie Zero Emission werd bevolkt door de Audi e-Tron, de Hyundai Kona EV, de Tesla Model 3, de Kia e-Niro en de Jaguar I-Pace, maar enkel de drie eerstgenoemde schopten het tot de shortlist. Hoewel de Kona EV duidelijk de meest interessante was qua kostenplaatje en de Tesla Model 3 tijdens de testdag het meeste indruk maakte met zijn rijsensaties, werd toch de Audi e-Tron algemeen het meest homogeen bevonden. De made in Belgium-SUV werd zo de allereerste Zero Emission Lease Car of the Year. Toeval of niet, maar vorig jaar schreef de in Gent gebouwde Volvo XC40 zijn categorie én de algemene verkiezing op zijn naam.
Verrassende Corolla
Bij de ‘traditionele’ categorieën was de BMW 3-Reeks natuurlijk de gedoodverfde winnaar, aangezien het model al jarenlang boven aan de wishlist prijkt bij heel wat leaserijders, maar toch heeft hij zich stevig moeten verdedigen. Binnen zijn eigen categorie (Business+) oogstte zowel de Peugeot 508 SW als de Volvo V60 heel wat lof tijdens de testdag, maar de grootste bedreiging kwam uiteindelijk nog van outsider Toyota Corolla, die verrassend, maar overtuigend de categorie Business won van de Ford Focus en de Mercedes A-Klasse. Het scheelde uiteindelijk nog geen vier luttele puntjes of de hybride Corolla had ook de algemene overwinning van de 3-Reeks afgesnoept…
Minder SUV’s
Voor Audi werd het een dubbelslag, want naast de categorie Zero Emission won het ook de categorie Executive, met de A6, die allround overtuigender bleek dan de Lexus ES en de BMW X5. Opmerkelijk trouwens dat die laatste samen met de Audi e-Tron en de Hyundai Kona de enige SUV onder de genomineerden was, terwijl vorig jaar zeven van de twaalf genomineerden hoger op hun poten stonden.
Ook bestelwagens en fietsen
In de marge van de verkiezing Lease Car of the Year 2019 werd door aparte vakjury’s ook de Lease Van of the Year verkozen (de Ford Transit Custom), evenals de Lease Bike of the Year. Geen motorfietsen, maar wel… snelle elektrische fietsen. Die blijken namelijk immens populair bij werknemers die de files beu zijn. Deze nieuwe verkiezing werd gewonnen door de Stromer ST3, een speed-pedelec van Zwitserse makelij met een prijskaartje van zo’n 7.000 euro…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!