Het in zijn lange geschiedenis commercieel niet altijd even sterke Lotus is vandaag grotendeels in Chinese handen, en die financiële slagkracht maakt het soort ontwikkelingswerk en dus ook productlanceringen mogelijk die vroeger bijna ondenkbaar waren. Het huidige gamma is dan ook best wel indrukwekkend. Het begint bij de sportwagen Emira, de allerlaatste Lotus met een verbrandingsmotor – ook voor het Britse merk is de toekomst helemaal elektrisch. Die toekomst is zelfs al begonnen, want vorig jaar startte Lotus met de leveringen van de elektrische Eletre. Die fraai gelijnde SUV heeft krachtige elektromotoren en een grote batterij die officieel voor een rijbereik van zowat 600 kilometer zorgt.
DE EMIRA IS DE ALLERLAATSTE LOTUS MET VERBRANDINGSMOTOR.
Ook vierdeurs-GT
Wél nog een echte sportwagen is de Evija: een meer dan 2.000 pk sterke en door zijn beperkte productie ook heel exclusieve elektrische bolide waarmee je in 9,1 seconden van 0 naar… 300 km/u kunt spurten. Het aanbod wordt in 2024 verder uitgebreid met de Emeya, een van twee elektromotoren voorziene en 905 pk sterke vierdeurs-GT met dus ook vier zitplaatsen. Net als de Eletre staat die auto op het door het Chinese moederhuis Geely ontwikkelde EPA-platform. De eigen Lotus-ingenieurs voorzagen de auto van een actieve aerodynamica die het rijbereik moet vergroten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!