Met de wildgroei van nieuwe – vaak elektrische – supercarmerken met waanzinnige modellen moeten historische sportwagenconstructeurs hun erfgoed en hun ambachtelijke en technologische knowhow ten gelde maken. Een weg die Aston Martin en Ferrari al zijn ingeslagen met hun respectieve afdelingen Q en Tailor Made. Nu is het de beurt aan Lotus om de ultra-exclusieve toer op te gaan, met Lotus Advanced Performance.
Exclusiviteit als credo
Aan het hoofd van Lotus Advanced Performance staat Simon Lane, die overkwam van Aston Martin, waar hij hoofd was van... de Q-afdeling. De man weet dus waarover hij praat en is naar eigen zeggen blij met de kans om “de meest opwindende en exclusieve Lotus-auto's te ontwikkelen, die onze geëlektrificeerde toekomst omarmen en tegelijkertijd ons roemruchte verleden in ere houden.”
Het doel is de klanten een uniek model aan te bieden dat volledig verschilt van het 'normale' Lotus-gamma, maar toch een link heeft met het merk. Lotus Advanced Performance zal ook exclusieve aanpassingselementen ontwikkelen voor productiemodellen, waaronder specifieke kleuren, coatings en materialen voor Lotussen met bijzonder exclusieve en begeerlijke specificaties.
Nauwe band met de competitie
Alvorens de eerste 'unieke' projecten te onthullen zal Lotus Advanced Performance (LAP) eigenaars van de nieuwe Lotus Emira GT4 ondersteunen en rijstages bieden. Vervolgens zou onder de paraplu van LAP mogelijk een straatversie van de GT4 kunnen worden ontwikkeld.
LAP heeft echter al een tipje van de sluier opgelicht van zijn eerste exclusieve creatie. Het lijkt te gaan om een eenzitter die sterk geïnspireerd is op een historische Formule 1.Er wordt niet gespecifieerd of het model aangedreven zal worden door een verbrandingsmotor of een elektrische, maar op de foto zijn alvast twee uitlaatpijpen te zien.
Naar het voorbeeld van Aston Martin en Ferrari
Lotus begeeft zich daarmee op het terrein van twee andere legendarische sportwagenfabrikanten: Aston Martin en Ferrari. Aan Italiaanse zijde stelt het Tailor Made-programma twee belangrijke tendensen voor: de creatie, op verzoek van de klant, van een uniek exemplaar op basis van een bestaand model, of de productie van zeer beperkte reeksen van nieuwe modellen, waarbij hulde wordt gebracht aan het sportieve verleden van het merk en waarbij een actueel aandrijfgeheel wordt gebruikt. Zoals de Monza SP1 en SP2 en de Daytona SP3.
De Q-afdeling van Aston Martin biedt diensten aan die meer gericht zijn op extreme aanpassingen van modellen uit de huidige catalogus, maar kan evenzeer one-offs of zeer beperkte edities creëren, zoals de DBS Superleggera Concorde Edition, een eerbetoon aan de drie Aston Martin-fabrieken die op vliegbasissen van de Royal Air Force zijn gebouwd en waarvan de productie beperkt is tot 10 exemplaren.
Het andere iconische model is de V12 Speedster, het Britse equivalent van de Ferrari Monza SP1 en SP2 en beperkt tot 88 exemplaren. Maar de Q-afdeling kan zich ook buigen over historische modellen, zoals de DB5 Goldfinger – een exacte replica van de auto van James Bond, met werkende versies van bijna elke gadget die te zien zijn in de Goldfinger-film. Het gaat om een reeks van 25 auto’s die niet gehomologeerd zijn voor gebruik op de openbare weg.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!