De Emira zou de laatste Lotus met verbrandingsmotor worden, want tegen 2028 zou het gamma van de Britse sportwagenbouwer nog enkel elektrische auto's tellen. Daarbij werd veel verwacht van de Eletre, een flink uit de kluiten gewassen SUV die voor een soort Cayenne-effect moest zorgen (de eerste generatie bracht het toen noodlijdende Porsche weer op de been). Hoewel de verkoop aardig loopt, maakt Lotus nog steeds verlies.
Onder meer omdat de Emira en de Emeya minder vlot kopers vinden, maar ook omdat de interne productieprocessen het merk handenvol geld kosten. Geld dat er momenteel enkel is bij gratie van het Geely, het Chinese autoconcern waartoe Lotus momenteel behoort. Dus moeten er (Britse) banen sneuvelen om het bedrijf min of meer gezond te houden. En ook het plan om volledig elektrisch te gaan, wordt nu herbekeken.
Toch verbrandingsmotoren
Lotus is al een hele tijd bezig met de ontwikkeling van de Evija, een elektrische hypercar die waanzinnige prestaties belooft. Het prestigeproject is naast tijdrovend ook bijzonder duur, terwijl de markt duidelijk communiceert dat het niet meteen zit te wachten op dit soort supersportwagens. Zelfs een recordwagen zoals de Rimac Nevera vindt nauwelijks kopers bij een clientèle dat dikke verbrandingsmotoren verkiest. De verkoop van de door een V12 aangedreven Lamborghini Revuelto gaat door het dak, zelfs voor de peperdure Bugatti Tourbillon V16 wordt momenteel gevochten.
Jaguar blijft zijn elektrische toekomstplannen trouw, maar bij Aston Martin en Bentley groeit het besef dat de verbrandingsmotor nog lang niet afgeschreven is. En ook bij Lotus beginnen ze nu in te zien dat ze zichzelf in de voet schieten met een al te radicale EV-swich. De verbrandingsmotor wordt een levenslijn toegeworpen, mogelijk krijgt de productieversie van de Lotus Theory One Concept een al dan niet hybride benzinekrachtbron tussen de achterwielen gelegd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!