Het business model waarmee Lynk & Co in de herfst van 2020 in ons land ontscheepte, beloofde de autosector op zijn kop te zetten. Voor een schappelijk maandelijks bedrag van 500 euro (alles inbegrepen, op brandstof en elektriciteit na) kon je een compacte plug-inhybride cross-over huren – de 01, een neefje van onze Volvo XC40. Meteen opzegbaar, en zelfs met de mogelijkheid om je huurauto onder te verhuren.
Een erg aantrekkelijke manier voor zelfstandigen en bedrijven om maximaal fiscaal voordeel en toch een zekere mate van flexibiliteit te combineren, en aanvankelijk was de vraag dan ook groter dan het aanbod. Intussen zijn we echter meer dan 3,5 jaar later, en tonen de inschrijvingscijfers van Febiac voor het eerste kwartaal van 2024 een heel ander beeld: ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het aantal ingeschreven Lynk & Co’s met een spectaculaire 82 procent gezakt. Wat is er aan de hand?
Van 500 naar 699 euro per maand
De eerste reden voor die terugval is financieel van aard: Lynk & Co heeft zijn huurprijzen de voorbije jaren een aantal maal opgetrokken, van oorspronkelijk 500 naar intussen 699 euro per maand. Voor dat bedrag heb je recht op 15.000 kilometer per jaar, maar ga je daarboven, dan kost elke kilometer extra voortaan 0,20 euro, tegenover 0,10 euro initieel. De gemiddelde Belg rijdt volgens Car-Pass 16.589 per jaar. In 2020 kwam dat in een Lynk & Co 01 overeen met een kostprijs van 6.159 euro per jaar (exclusief 200 euro dossierkosten); met de huidige tarieven spreken we al over 8.705 euro (en 200 euro dossierkosten) – dat is bijna 41 procent meer. Voor de huurcontracten op langere termijn (24 tot 60 maanden) hanteert Lynk & Co trouwens nog hogere tarieven.
Misnoegde gebruikers
Maar dat verklaart niet alles. Tegenover die gestegen prijzen staan tal van ontevreden gebruikers. De service van Lynk & Co en de opvolging van dossiers laat blijkbaar zwaar te wensen over. Enkele van die misnoegde Lynk & Co-huurders waren bereid bij ons anoniem te getuigen over hun klachten. Rond niet of te laat doorgestuurde boetes bijvoorbeeld: omdat de huurauto’s eigendom blijven van Lynk & Co, komen die eerst bij het merk terecht. Maar die sturen de minnelijke schikkingen dikwijls niet of veel te laat door naar de huurder.
Dat overkwam Kobe*, die zijn boete voor overdreven snelheid pas een jaar na de feiten kreeg toegezonden, toen het oorspronkelijke bedrag al bijna verdubbeld was door verwijlintresten. Het heeft hem naar eigen zeggen “tientallen telefoontjes” naar Lynk & Co gekost, en pas na lang aandringen ging het merk akkoord om de achterstallige intresten voor zijn rekening te nemen.
Lien*, een andere gebruikster, vertelt hoe ze onderweg naar huis door de douane aan de kant werd gezet. Hoewel Lien altijd netjes al haar boetes en rekeningen had betaald, stond er op de nummerplaat van het voertuig nog een boete open van een vorige gebruiker. De douane bleek onvermurwbaar en nam het voertuig daar en dan in beslag. Lien, die de auto voor haar werk nodig had, zag geen andere uitweg dan ergens anders een auto te gaan huren. Lynk & Co bood haar pas na enkele weken een andere 01 aan – “eentje die duidelijk in minder goede staat verkeerde”, aldus onze getuige – maar weigerde pertinent om de huurkosten voor de vervangauto bij de andere firma te betalen. Lien trok daarop naar de rechtbank; die procedure loopt nog altijd.
Het zijn maar twee getuigenissen, maar het internet staat er bol van. De score van Lynk & Co op TrustPilot – toch een van de meer betrouwbare websites als het gaat over klantentevredenheid – spreekt trouwens boekdelen: een magere 1,5 ster op 5. De horrorverhalen zijn legio, waarbij de rode draad altijd dezelfde is: een zeer povere klantenservice, die bovendien erg moeilijk te bereiken is. Toen we de persverantwoordelijken van Lynk & Co daarmee confronteerden, kregen we alleen maar de gebruikelijke holle marketingpraatjes als ‘antwoord’. Jammer.
Nieuwe bezems
Kortom, hoe aanlokkelijk het initiële idee achter Lynk & Co ook leek, de uitwerking ervan – en vooral de manier waarop met de klanten wordt omgegaan – laat te wensen over. Het is allicht geen toeval dat CEO Alain Visser recent vertrok bij het bedrijf waarbij hij sinds 2017 aan het roer stond. Onze landgenoot werd in januari opgevolgd door Nicolas Lopez Appelgreen, die de zware taak heeft om het vertrouwen in Lynk & Co te herstellen, de hele stal uit te mesten én de langverwachte elektrische SUV aan het aanbod toe te voegen. Een opdracht waarbij zijn ervaring binnen de Retail Operations van Volvo allicht van pas gaat komen. Het is Lynk & Co gegund, want hun formule was en is echt wel vernieuwend.
*Kobe en Lien zijn fictieve namen. De echte namen zijn bij de redactie bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!