De populairste Mazda in 2023 was de CX-60 2.5 PHEV. De plug-inhybride variant dus, die nog tot het begin van vorige zomer kon genieten van een maximale fiscale aftrekbaarheid voor bedrijven en ondernemers. De CX-60 liet in de verkoopstatistieken de CX-5 en CX-30 achter zich, twee modellen die niet over zo’n hybride aandrijflijn beschikken.
Van een ander kaliber en zelfs uniek op de markt is de MX-30 R-EV. Mazda’s compacte elektrische cross-over zag zich tot voor kort gehandicapt door zijn kleine batterij en dus beperkte rijbereik, maar de altijd weer origineel uit de hoek komende Japanse constructeur biedt hem nu ook aan met een wankelmotor als generator. Daardoor is het geen pure EV meer, maar een (seriële) plug-inhybride. Met een volle batterij én een volle tank raak je zo’n 650 kilometer ver.
Volgende MX-5?
Mazda vraagt voor die R-EV-variant geen halve euro extra, fiscaal is het wel een minder interessant aanbod. In de loop van dit jaar wordt het gamma ook nog uitgebreid met wat dan weer een klassiekere plug-inhybride wordt. We hebben het dan over de CX-80, die ook met drie stoelenrijen verkrijgbaar wordt.
OOK VOOR DE MX-5 ZOU DE HYBRIDE OPLOSSING VOOR DE HAND LIGGEN.
In Tokio toonde Mazda vorig jaar de Iconic SP, een conceptcar die de komst van een opvolger voor de MX-5 laat vermoeden. Ook voor dat sportwagentje zou de hybride oplossing met de wankelmotor voor de hand liggen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!