Toen Aston Martin zijn eerste SUV, de DBX, lanceerde, was de boodschap duidelijk: inspelen op de vraag van de klant en de verkoop verhogen om het merk te redden. De DBX is de best verkochte Aston Martin in de eerste negen maanden van 2021. Beter nog, hij overtreft de verkoopcijfers van alle andere Aston Martin-modellen samen.
Verkoopexplosie
In de eerste drie kwartalen van 2021 heeft Aston Martin wereldwijd 4.250 auto's afgeleverd, waaronder 2.186 DBX'en. Dat klinkt misschien niet veel, maar het is een stijging met 173% ten opzichte van dezelfde periode in 2020, waarbij het einde van het derde kwartaal van 2020 het begin markeert van de DBX-leveringen.
Dit bewijst de verdiensten van dit model binnen het gamma van het prestigieuze Britse merk. Met de DBX surft Aston Martin mee op de SUV-golf die ook door zijn belangrijkste concurrenten, de Bentley Bentayga, de Lamborghini Urus en de Rolls-Royce Cullinan, wordt bevaren. We wachten tot Ferrari meedoet met de Purosangue.
>> Lees ook onze test van de Aston Martin DBX
De vaart erin houden
Hoewel het succes van de DBX een zegen is voor Aston Martin, kan de constructeur niet op zijn lauweren rusten en moet het dit tempo aanhouden en zich op de toekomst voorbereiden. Daarvoor zijn verschillende varianten van de SUV gepland. Naast een 'high performance'-versie staan naar verluidt twee geëlektrificeerde versies op de agenda - een mild hybride en een plug-in hybride - vóór een mogelijk nog prestigieuzer voorstel, aangedreven door de biturbo-V12 van het merk, die nu al de DB11 en DBS Superleggera aandrijft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!