Opvallende cijfers van studiebureau JATO: dieselwagens vertegenwoordigden minder dan 25% van de totale Europese automarkt in september 2020. De dalende trend van diesel is al sinds 2015 ingezet, maar ook benzine heeft flink aan terrein verloren, met nog een marktaandeel van 47% in Europa in september. Vorig jaar was dat nog 59%. De een zijn dood is de ander zijn brood, want de dalende cijfers van de traditionele brandstoffen betekenen dat de geëlektrificeerde modellen een grote sprong hebben gemaakt. De hybrides, plug-in hybrides, elektrische wagens en waterstofauto's wisten samen een marktaandeel van iets meer dan 25%. Een verdubbeling van het aandeel tegenover september 2019, waarmee de geëlektrificeerde auto's voor het eerst diesel inhalen.
Goed nieuws voor de Europese constructeurs, die de hybrides nodig hebben om hun CO2-doelstellingen te behalen. Al is het belangrijk om mee te delen dat ook de milde hybrides worden meegeteld in deze berekening, een lichte vorm van elektrificatie die steeds meer constructeurs gebruiken om de CO2-uitstoot van hun 'gewone' modellen te verlagen. Zo bestaat een groot deel van het gamma van BMW tegenwoordig uit deze 48 V-hybrides die niet enkel op elektriciteit kunnen rijden.
Toyota als voorloper
Hybrides rijden natuurlijk ook nog steeds op benzine of diesel, maar het is wel een interessante trend, en een die zich de komende jaren waarschijnlijk zal voortzetten. Toyota is als pionier in zelfladende hybrides trouwens de marktleider in het segment van geëlektrificeerde wagens, maar Volkswagen maakt ook een inhaalbeweging om op de tweede plek te eindigen. Ook qua volledig elektrische auto's neemt de Volkswagen-groep een leiderspositie in, al blijft Tesla het populairste merk.
En in België?
In ons land loopt het nog niet zo snel, al is onze liefde voor diesel ook sterk aan het afnemen. In september bedroeg het marktaandeel van de zelfontbranders bij de nieuwe inschrijvingen nog 34,63%, terwijl de hybrides en de elektrische modellen samengeteld 16,94% van het marktaandeel in handen hadden. Deze cijfers van Febiac tellen de milde hybrides echter nog bij de 'gewone' benzines en diesels, het verschil tussen ons land en Europa is dus minder groot dan het lijkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!