Eens een Volkswagen, altijd een Volkswagen. Wie tevreden was van zijn auto en van zijn garagist, had doorgaans weinig zin om van merk te veranderen. Maar inmiddels groeit het aanbod van nieuwe merken met de dag, waardoor de gemiddelde autokoper minder loyaal wordt. Dat blijkt uit de jaarlijkse US Brand Loyalty Study van onderzoeksbureau JD Power. Maar dat Amerikaanse onderzoek toont ook aan dat de merkentrouw van sommige autoconstructeurs erg hoog blijft. Daarbij wordt met verschillende categorieën gewerkt.
Merkentrouw bij "mass market brand car owners"
Bij de gewone werkmens scoort het onvermijdelijke Toyota het best met een merkentrouw van 60% bij de kopers van nieuwe wagens. Ook de tweede plaats gaan naar een Japanse constructeur, want Honda haalt een loyaltyscore van 55%.
Merkentrouw bij "mass market brand SUV owners"
Gaan we naar de SUV-markt kijken, dan laat Subaru de verzamelde concurrentie moeiteloos achter zich met een merkentrouw van 61,1%. Ook hier doet Toyota het goed, want met een score van 60,5% volgen ze Subaru op de voet.
Merkentrouw bij " truck owners"
De Ford F-150 is en blijft mateloos populair, wat meteen verklaart waarom de Amerikaanse constructeur deze categorie achter zijn naam schrijft met een score van 64,6%. Toyota scoort opnieuw punten met een getrouwheidsscore van 60,4%.
Merkentrouw. bij "premium brand car owners"
Mercedes doet het goed met een merkentrouw van 50,5%, maar Porsche doet nog beter met een score van 56,8%.
Merkentrouw bij "premium brand SUV owners"
Volvo blijft BMW net voor. De Zweedse constructeur haalt een score van 56,5%, tegenover 56,1% voor de rivalen uit München.
Bron: JD Power (2023 US Brand Loyalty Study) // Foto: Ford F-150 Raptor
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!