Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Welke automerken hebben de trouwste kopers?

Geschreven door Klaas Janssens op 28-03-2023

Een trouwe klant is een goede klant. En dan doen deze drie automerken het beter dan de concurrentie. Over welke constructeurs hebben we het en waarom hebben ze de trouwste kopers?

Loyaliteit is belangrijk. Ook in de autowereld, want een trouwe klant hoef je niet meer te overtuigen. Voor de autoconstructeurs is die merkentrouw dan ook een goede graadmeter voor zijn modellen, want ontevreden kopers gaan liever bij de concurrentie shoppen.

Een Duits onderzoek probeert die merkentrouw in kaart te brengen, een onderzoek dat drie grote winnaars opleverde. Wie zijn ze en waarom hebben ze de trouwste klanten?

1. Tesla: merkentrouw van 86,6%

Eens een Tesla, altijd een Tesla. Daar lijkt het toch op, want de merkentrouw bedraagt een bijzonder indrukwekkende 86,6%. Dat de bezitters van een Model 3 of Model Y zich eerder als fans dan als eigenaars zien, zou ook een rol spelen – een beetje zoals de gebruikers van Apple-producten zich ook tot een selecte groep rekenen. En wil je dat lidmaatschap behouden, dan moet je volgende auto natuurlijk ook een Tesla zijn.

Opvallend: de kuren van Elon Musk en de sterk fluctuerende prijzen van hun elektrische auto’s lijken voorlopig geen negatieve impact op de merkentrouw van Tesla te hebben.

Merkentrouw Tesla

2. Dacia: merkentrouw van 73,6%

Met een merkentrouw van 73,6% gaat het zilver naar Dacia. Niet zo verwonderlijk, aangezien de Roemeense Renault-dochter weinig rivalen kent die zoveel value for money bieden. Wie een nieuwe auto zoekt in het budgetsegment, komt al snel weer bij Dacia uit.

Opvallend: de meeste Dacia-klanten zien hun nieuwe Sandero, Jogger of Duster als alternatief voor een tweedehandswagen. En keren liever niet terug naar die occasiemarkt.

Merkentrouw Dacia

3. Toyota: merkentrouw van 59,2%

Toyota combineert een ijzersterke betrouwbaarheid met uitgebreide garantievoorwaarden, waardoor de Japanse constructeur een logische keuze is voor de particuliere koper. Als je je eigen centen in een nieuwe auto steekt, dan wil je daar zo lang mogelijk en zonder problemen geniet van hebben.

Opvallend: Toyota doet het opvallend goed bij oudere kopers. Bij het klantenbestand van 75-plussers loopt de merkentrouw op tot 75%. Zou dat aan het design van hun modellen liggen? Misschien verklaart het waarom Toyota tegenwoordig nadrukkelijk op zoek gaat naar jongere klanten, onder meer via de GR-producten.

Merkentrouw Toyota

Bron: Automobilwoche (Dataforce)

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten