Wat is een microcar?
Een microcar is een stadsvoertuigje dat wettelijk beschouwd wordt als een vierwielige bromfiets of als quad, afhankelijk van onder meer de topsnelheid die hij haalt. Meestal zijn ze beperkt tot twee zitplaatsen. Qua uitrusting kun je een microcar haast net zo rijkelijk aankleden als een compact stadswagentje in het A-segment. Stuurbekrachtiging, airco, centraal aanraakscherm met smartphone-integratie, stoelverwarming, elektrische ruiten, enzovoort: het is vandaag haast vanzelfsprekend, al moet je er meestal wel voor bijbetalen.
LEES OOK Zijn microcars een valabel alternatief voor de bedrijfswagen?
Categorie L6e
De categorie L6e mag maximaal 45 km/u rijden, 350 kilo wegen en voortbewogen worden door een motor van maximaal 4 kW. Eigenlijk is dit type voertuig een moderne, elektrische interpretatie van de brommobiel. Je hebt er in ons land een rijbewijs AM voor nodig, tenzij je geboren bent voor 15 februari 1961. Dit type voertuig draagt een S-nummerplaat.
Categorie L7e
Microcars in categorie L7e mogen tot 90 km/u rijden, 600 kilo op de weegschaal zetten en over een maximumvermogen van 15 kW beschikken. Voor deze ‘autootjes’ (wat ze eigenlijk niet zijn) moet je een rijbewijs B op zak hebben. Je mag ze overal gebruiken, zelfs op de snelweg, en herkent ze aan hun M-nummerplaat.
Hoe veilig is een microcar?
Microcars (L6e, L7e) hoeven niet te voldoen aan de Europese veiligheidsnormen die voor personenwagens (M1) gelden. Ze hoeven ook geen crashtests te doorstaan. Dat maakt hen een stuk goedkoper om te ontwikkelen, maar zijn ze dan wel veilig genoeg?
De recentste tests door het onafhankelijke EuroNCAP dateren al van 2016 en zeggen bijgevolg niets over de huidige L6e- en L7e-voertuigen op de markt. Ook de constructeurs zelf lopen vaak in een ruime bocht rond het thema heen en blijven erg vaag over de botsveiligheid. Je hoeft geen helm te dragen in een microcar, voor zover die voorzien is van veiligheidsgordels. Die moet je dan verplicht dragen op alle zitplaatsen.
Naar airbags zoek je meestal vergeefs, ABS is soms wel van de partij. ESC-stabiliteitscontrole is nergens te bespeuren. Je moet een microcar op veiligheidsvlak dan ook eerder beschouwen als een gesloten scooter dan als een klein autootje.
De voornaamste spelers op de Belgische markt
CITROËN AMI / OPEL ROCKS ELECTRIC
- Categorie: L6e
- Rijbewijs: AM (bromfiets)
- Topsnelheid: 45 km/u
- Rijbereik (volgens WMTC-methode): 75 km met batterij van 5,4 kWh
- Prijs: vanaf 9.190 euro, inclusief btw
LIGIER MYLI
- Categorie: L6e
- Rijbewijs: AM (bromfiets)
- Topsnelheid: 45 km/u
- Rijbereik (volgens WMTC-methode): 63 km met batterij van 4,1 kWh, 123 km met batterij van 8,3 kWh en 192 km met batterij van 12,1 kWh
- Prijs: van 13.995 tot 22.925 euro, inclusief btw
MICROLINO
- Categorie: L7e
- Rijbewijs: B (auto)
- Topsnelheid: 90 km/u
- Rijbereik (volgens WMTC-methode): 91 km met batterij van 6 kWh, 177 km met batterij van 10,5 kWh en 230 km met batterij van 10,5 kWh
- Prijs: van 17.990 tot 22.990 euro, inclusief btw
SILENCE S04
- Categorie: L6e of L7e
- Rijbewijs: AM (motorfiets) of B (auto)
- Topsnelheid: 45 of 90 km/u
- Rijbereik (volgens WMTC-methode): 45 km/u-versie: 175 km met batterij van 11,2 kWh, 90 km/u-versie: 149 km met batterij van 11,2 kWh
- Prijs: van 15.785 tot 17.785 euro, inclusief btw
XEV YOYO
- Categorie: L7e
- Rijbewijs: B (auto)
- Topsnelheid: 80-85 km/u
- Rijbereik (volgens WMTC-methode): 50 km met batterij van 10,3 kWh
- Prijs: van 16.990 tot 19.610 euro, inclusief btw
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!