Na eerst te hebben aangekondigd dat het zou vertrekken uit Europa, maakte Mitsubishi rechtsomkeer dankzij zijn integratie in de Renault-Nissan-Alliantie. De Japanse constructeur zal dus nog 2 nieuwe modellen vanaf 2023 die door Renault worden geproduceerd in Europa. In afwachting van die nieuwe modellen blijft het merk aanwezig met zijn compacte SUV Eclipse Cross, maar enkel als plug-in hybride. Alleen blijft het merk niet in elke markt bestaan.
Bye bye Belgium
Mitsubishi blijft dus nog zijn Eclipse Cross PHEV verkopen in meerdere Europese landen, net als de kleine Space Star en de L200 pick-up, maar niet elk land blijft bediend om de financiële verliezen van het merk te beperken. Mitsubishi vertrekt dus uit het Verenigd Koninkrijk en België, maar Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italië zullen nog de Eclipse Cross blijven verkopen.
De invoerder van Mitsubishi Motors in België, Beherman, heeft ons bevestigd dat de constructeur heeft besloten zijn verkoopactiviteiten in België en Luxemburg te beëindigen. Dit is niet noodzakelijk een definitief afscheid, want er is nog niet beslist op welke markten die twee nieuwe modellen gelanceerd zullen worden vanaf 2023.
Dienst na verkoop verzekerd
Het is echter alleen de verkoop die wordt gestopt in België. Zoals de zaken er nu voor staan, zullen de bestaande Mitsubishi-dealers het statuut van goedgekeurde Mitsubishi-herstellers krijgen, wat betekent dat ze een servicecontract met de constructeur blijven hebben en dus een officiële dienst na verkoop kunnen blijven aanbieden. Deze activiteiten zullen verder worden ondersteund door Beherman in België.
Renault-bestsellers
De toekomst van Mitsubishi ligt dus in handen van deze twee nieuwe modellen die door Renault gebouwd zullen worden. Het zullen Mitsubishi-versies zijn van de "bestsellers op de Europese markt die al aan de milieu-eisen voldoen", waarbij wordt benadrukt dat "de nadruk in de toekomst zal liggen op geëlektrificeerde voertuigen".
Mitsubishi is van plan de Eclips Cross PHEV als 'vlaggenschip' te behouden, waarbij de twee nieuwe modellen vermoedelijk een compacter formaat krijgen .Op basis van de huidige bestverkochte modellen van Renault, lijken de Clio en zijn SUV-tegenhanger Captur daarbij de meest logische opties. Beide modellen zijn er ook als E-Tech hybride, zelfladend in het geval van de Clio en PHEV voor de Captur. Met deze strategie moet Mitsubishi tussen de tandem Renault-Nissan en Dacia-Lada vallen binnen de Alliantie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!