Bij de voorstelling van zijn Renaulution-strategie heeft CEO Luca De Meo de Renault-groep geherstructureerd in 4 divisies: Renault, Alpine, Dacia en Mobilize. Dat laatste is het merk gewijd aan mobiliteit en het intelligente gebruik van auto's. Het zal er dus in de eerste plaats naar streven mobiliteit te verkopen in plaats van voertuigen, door diensten aan te bieden die het best zijn aangepast aan de mobiliteitsbehoeften van de klanten en hogere regelmatige inkomsten genereren. Deze activiteit zou tegen het einde van het decennium 20% van de omzet van de groep moeten vertegenwoordigen.
>> Lees ook – Renault gaat 3 nieuwe Mobilize-modellen aanbieden
Voertuigen en diensten
De prioriteit van Mobilize ligt dan ook bij de verkoop van mobiliteitsdiensten – zowel individuele als gedeeld e mobiliteit – in verschillende vormen, waaronder verhuur op lange termijn. De bedoeling is de nadruk te leggen op het gebruik van het voertuig in plaats van op het bezit ervan. Mobilize zal dus een reeks diensten, waaronder abonnementen, aanbieden voor bepaalde voertuigen van het klassieke Renault-gamma – waaronder de nieuwe Mégane E-Tech Electric – maar ook voor eigen modellen. Het Mobilize-gamma zal vier voertuigen omvatten: de Twizy-opvolger Duo voor autodelen, de Bento (zijn utilitaire versie), de Limo (een berline voor taxidiensten en ander personenvervoer) en de Hippo (een bedrijfsvoertuig voor last mile delivery).
>> Lees ook – Mobilize Limo: enkel voor professionals
Deze voertuigen zullen door Mobilize worden aangeboden met pakketten en à la carte-diensten om zo doeltreffend mogelijk aan de behoeften van de klanten te voldoen. De diensten zullen uiteraard het gebruik van het voertuig omvatten, maar ook wagenparkbeheer, verzekering, onderhoud, enzovoort. Dit alles zal een aantrekkelijke TCO (Total Cost of Ownership) mogelijk maken. Op die manier zal Mobilize de mogelijkheid bieden regelmatige inkomsten te genereren (abonnementen, enzovoort) en tegelijk de levenscyclus van de voertuigen te beheersen. Die zullen centraal blijven staan in een circulair beheerssysteem dat de reconditionering en recycling van voertuigen en hun onderdelen omvat. Dat tweede en derde leven zal de Renault-groep in staat stellen zijn industriële flux te optimaliseren en serieuze schaalvoordelen te behalen, en dus geld te verdienen. Uiteindelijk zou Mobilize 20% van de omzet van de groep moeten vertegenwoordigen in 2030, maar ook – wat belangrijker is – een "marge met dubbele cijfers" vanaf 2027.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!