De Tesla Model Y blijft verkooprecords breken, maar in Japan heeft de Amerikaanse constructeur het moeilijker om EV-zieltjes te winnen. In het land van de rijzende zon vallen ze massaal voor de nieuwe Nissan Sakura, een slechts 3,39 meter lange stadswagen die de showroom verlaat vanaf een 12.500 euro (omgerekend). Meer dan de helft van de momenteel in Japan verkochte elektrische auto's is een Sakura, die profiteert van het fiscale gunstregime van de zogeheten kei-cars.
LEES OOK Nissan rondt de kaap van 1 miljoen EV's
De in samenwerking met Mitsubishi ontwikkelde Nissan Sakura wordt aangedreven door een elektromotor die een systeemvermogen van 47 kW/64 pk paart aan een maximumkoppel van 195 Nm, wat volstaat om een topsnelheid van 130 km/u te halen. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 20 kWh en belooft een rijbereik van 180 kilometer.
Betaalbare EV voor Europa?
Hoewel onze marktdynamiek helemaal anders is dan de Japanse, maakt Nissan ook werk van een betaalbare EV voor Europa. Dat moet een concurrent worden voor elektrische budgetauto's zoals de Dacia Spring, de nieuwe Citroën ë-C3 en de op stapel staande VW ID.1. Daarvoor rekent Nissan op de Alliantie, want de opvolger van de Micra zou een elektrische auto worden die zijn fundamenten deelt met de nieuwe Renault 5.
Dankzij die technische verwantschap met de Renault 5 weten al het een en het ander over de nieuwe, in de loop van 2025 verwachte Nissan Micra. De elektrische stadswagen bouwt op de voorwielaangedreven CMF-B EV-architectuur van de Alliantie en zou aangedreven worden door de 136 pk sterke ePT-elektromotor. Die maakt gebruikt van een batterijpakket van 52 kWh, wat zich moet vertalen in een rijbereik van ongeveer 400 kilometer.
Die nieuwe Micra zal een stuk duurder worden dan de Sakura, maar wel maar de helft kosten van wat Nissan momenteel voor een Leaf vraagt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!