Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Online autoshoppen: te vroeg voor 86% van de Belgen

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-01-2021

E-commerce maakt grote sprongen, maar de Belgen zijn nog niet klaar om hun nieuwe auto exclusief online te kopen. Een bezoek aan de showroom blijft essentieel in het aankoopproces.

Hoewel de online handel een enorme groei heeft gekend, mede dankzij de maatregelen als gevolg van de coronapandemie, staan sommige aankopen nog niet op het lijstje van de Belgen om online te doen. Volgens een enquête van Traxio zegt 86% van onze bevolking dat een bezoek aan de showroom een essentieel element blijft om een bestelling te plaatsen. "In tegenstelling tot wat je zou verwachten, worden de showrooms meer bezocht in het begin van een aankoopproces dan aan het einde van de verkoop", zegt Filip Rylant, woordvoerder van Traxio.

Elk zijn stap

Rylant zegt verder nog: "Consumenten verzamelen steeds meer informatie via digitale kanalen, maar mond-tot-mondreclame en bezoekjes aan de showrooms blijven bepalend, ondanks vrij grote generatieverschillen. Uit ons onderzoek blijkt dan ook dat de Belg nog niet klaar is om volledig online een auto te kopen."

Hoewel de meeste Belgen - alle leeftijdsgroepen samengeteld - bevestigen dat ze tijdens het aankoopproces van een voertuig naar een fysieke showroom moeten gaan, variëren de fasen waarin dit bezoek gebeurt naargelang de generaties. De jongsten hebben de neiging om de fysieke bezoeken over het hele proces te doen, om vervolgens over te schakelen op de digitale weg om de bestelling te valideren.

Voor 55% van de bevraagde personen blijft het fysieke bezoek de belangrijkste informatiebron, net voor de website van het merk (54%), de site van de dealer (29%) of mond-tot-mondreclame (26%). Deze vaststelling varieert echter afhankelijk van het gewest van het land en het geslacht van de persoon. We merken op dat de Vlamingen eerder geneigd zijn om naar de showroom te gaan (62%), terwijl de Brusselaars er veel minder belang aan hechten (36%). De Walen zitten er tussenin. Vrouwen zijn dan weer het meest ontvankelijk voor mond-tot-mondreclame, met 30% die het als bepalende factor zien, tegenover 21% bij de mannen.

Tenslotte blijft het antwoord op de vraag 'Bent u klaar om 100% digitaal te kopen?' een overweldigende 'neen', ook al hangt het hier opnieuw af van de leeftijd. Onder de 35 jaar is men het meest voorstander van een aankoop zonder enige fysieke interactie, met 10% van de 18-24-jarigen en 12% van de 25-35-jarigen die 'ja' antwoorden. De 65-plussers weigeren dan weer categorisch om online een auto te kopen. Ook interessant is dat nog 1 op de 2 jongeren het volledige aankoopproces niet online wil doen, waardoor er nog een derde besluiteloos overblijft.

Bron: Traxio

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten