Nu het in deze vakantieperiode even wat rustiger is wat betreft productnieuws (al zou je kunnen spreken van een stilte voor de storm), zetten we even de nieuwe modellen op een rijtje die van januari 2023 tot nu op de Belgische markt werden losgelaten. We beperken ons voor alle duidelijkheid tot de nieuwe modellen die op dit moment configureerbaar zijn (ongeacht hun verwachte leveringstermijn...). Nieuwigheden die al wel onthuld zijn, maar nog niet officieel in de catalogus staan, laten we hier dus buiten beschouwing.
In dit tweede deel bekijken we de stadsauto's, de compacte en de grote middenklassers en de reisberlines.
Stadsauto's
- Abarth 500e: Net zoals de Abarth 595 en 695 afgeleid zijn van de Fiat 500 op benzine, is dit nieuwe volledig elektrische model de Abarth-tegenhanger van de Fiat 500e. Te krijgen met vast dak (vanaf 37.790 euro) of als Cabrio (vanaf 40.790 euro), maar niet als 3+1.
Compacte middenklassers
- BYD Dolphin: Het nieuwe instapmodel van BYD is afgeleid van de Chinese Dolphin, maar dan grondig aangepast (en langer). De Europese BYD Dolphin is in eerste instantie enkel te krijgen met 204 pk en 60,4 kWh en kost dan minstens 34.490 euro. Later komt er echter nog een versie met een batterij van 44,9 kWh en een motorvermogen van 95 of 177 pk.
- MG 4: De eveneens Chinese MG4 is exact even lang als de BYD Dolphin en profileert zich als een elektrische compacte middenklasser voor het volk. Hij is te krijgen met een batterij van 51 of 64 kWh en met een motor van 170 of 204 pk, en heeft een vanafprijs van 32.285 euro.
Grote middenklassers
- Citroën (ë)-C4 X: De C4 X is een mengeling van verschillende koetswerkstijlen. Oorspronkelijk was hij bij ons enkel te krijgen als volledig elektrische ë-C4 X, maar Citroën Belux kwam daarop terug door toch ook de benzine- en zelfs de dieselversie in te voeren. Catalogusprijzen vanaf respectievelijk 40.450, 28.400 en 34.110 euro.
- Peugeot 408: De 408 is in feite de Peugeot-tegenhanger van de C4 X en pakt evenzeer uit met een bijzondere, maar toch iets vertrouwdere koetswerkstijl. Hier geen diesel, maar wel een plug-inhybride (vanaf 47.050 euro) naast de gewone 1.2 PureTech op benzine (vanaf 36.250 euro).
- Toyota Prius: De nieuwe generatie van de Prius verraste vriend en vijand met zijn dynamische look. Al even verrassend is echter dat hij bij ons enkel nog te krijgen is als PHEV. Zijn catalogusprijs bedraagt 48.020 euro.
Reisberlines
- BMW 5 Reeks: De 'G60'-generatie van de BMW 5 Reeks staat sinds kort in de showroom en is meteen ook te krijgen als elektrische i5. Op de breakvarianten is het nog wachten tot 2024. Vanaf 59.900 euro (73.700 voor de i5).
- Hyundai Ioniq 6: De Ioniq 6 is een buitenbeentje, maar zijn aparte look levert hem wel een uitstekende stroomlijn op, een groot voordeel voor een volledig elektrische auto. In de prijslijst van het Koreaanse merk vanaf 50.490 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!