Nu het in deze vakantieperiode even wat rustiger is wat betreft productnieuws (al zou je kunnen spreken van een stilte voor de storm), zetten we even de nieuwe modellen op een rijtje die van januari 2023 tot nu op de Belgische markt werden losgelaten. We beperken ons voor alle duidelijkheid tot de nieuwe modellen die op dit moment configureerbaar zijn (ongeacht hun verwachte leveringstermijn...). Nieuwigheden die al wel onthuld zijn, maar nog niet officieel in de catalogus staan, laten we hier dus buiten beschouwing.
Uit dat lijstje blijkt in ieder geval dat de SUV-isering van ons autolandschap zich onverminderd voortzet. Ongeveer de helft van de nieuwe modellen die van begin 2023 tot nu in de Belgische prijslijsten van de constructeurs verschenen, is een SUV of cross-over, al dan niet (volledig) elektrisch...
Kleine SUV's
- Hyundai Kona: De tweede generatie van deze Koreaanse kleine SUV werd naar verluidt in eerste instantie ontwikkeld als EV, maar op dit moment staan alleen de benzine- en de hybrideversie al in de configurator (respectievelijk vanaf 27.999 en 32.249 euro). De volledig elektrische versie laat dus nog even op zich wachten.
- Jeep Avenger: Beleefde zijn debuut op het salon van Brussel in januari 2023. Het eerste volledig elektrische model van Jeep, maar ondertussen toch ook verkrijgbaar met een benzinemotor. Vanaf 27.000 euro voor de benzineversie en vanaf 38.500 euro voor de elektrische variant.
- Volvo EX30: Met een lengte van 4,23 meter is dit de kleinste Volvo-SUV ooit. De EX30 is te krijgen met één of twee elektromotoren. Staat op dit moment in de configurator van het merk met een vanafprijs van 38.990 euro, maar de eerste leveringen worden pas verwacht in 2024.
Compacte SUV's
- Honda e:Ny1: Deze volledig elektrische SUV met een lengte van 4,39 meter staat op een volledig nieuw platform en wordt aangedreven door een op de vooras geplaatste elektromotor. Met een vanafprijs van 47.860 euro is hij niet van de goedkoopste.
- Honda ZR-V: De ZR-V is kort samengevat een SUV-afgeleide van de recentste Honda Civic en positioneert zich tussen de HR-V en de CR-V. Deze zelfopladende hybride is te krijgen vanaf 41.750 euro.
Middelgrote SUV's
- BAIC X55: Nog relatief onbekend bij ons, maar toch is deze Chinese compacte SUV bij ons al aan zijn tweede generatie toe. Bestaat enkel met een goeie ouwe benzinemotor, maar kan ook worden besteld met een lpg-installatie. Beschikbaar vanaf 31.490 euro.
- Fisker Ocean: De volledig elektrische Fisker Ocean heeft eindelijk de oversteek naar Europa gemaakt. Naast zijn design wil hij vooral indruk maken met zijn rijbereik van maar liefst 707 km. Je moet er wel minstens 69.990 euro voor over hebben.
- Honda CR-V: De CR-V is al aan zijn zesde generatie toe. Hij is te krijgen als zelfopladende hybride of als plug-inhybride, vanaf respectievelijk 48.150 en 63.400 euro.
- Lexus RZ: De RZ is het tweede volledig elektrische model van Lexus en is eigenlijk het premiumneefje van de Subaru Solterra en de Toyota bZ4x. Hij is dan ook nog wat duurder dan die twee, met een vanafprijs van 71.750 euro.
Grote SUV's
- Kia EV9: De EV9 is een uit de kluiten gewassen volledig elektrische SUV van 5,01 meter die uitpakt met een stoere look. Hij beschikt over drie zitrijen, maar je kunt kiezen tussen zes of zeven zitplaatsen. Op dit moment moet je er wel minstens 74.990 euro voor neertellen.
- Mercedes EQE SUV: De EQE SUV is... de SUV-versie van de EQE, en dus ook volledig elektrisch. Hij is echter wel iets korter dan de berline. Voor wie van luxe en comfort houdt... en er minstens 90.508 euro voor over heeft.
- Renault Espace: De Renault Espace is tegenwoordiger geen eenvolumer of cross-over meer, maar werd in zijn zesde generatie een echte SUV. In feite gaat het om een verlengde versie van de Austral. Hij is er enkel nog als hybride en kost minstens 43.900 euro.
- Polestar 3: De 3 wordt de eerste SUV van Polestar en deelt zijn technische basis met de eveneens volledig elektrische Volvo EX90. De auto is al een tijdje configureerbaar, maar de eerste leveringen zijn ten vroegste voor 2024. Vanafprijs: 86.600 euro.
- Volvo EX90: Het Volvo-neefje van de Polestar 3 en de facto de volledig elektrische opvolger van de Volvo XC90. Wie hem bestelt (voor minstens 86.300 euro) zal nog even geduld moeten oefenen, want de leveringen zullen wellicht ten vroegste in het derde kwartaal van 2024 starten...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!