Polestar-CEO Thomas Ingenlath ging onlangs het gesprek aan met onze conculega's van Auto Motor und Sport. Het Duitse magazine was niet bang om kritische vragen te stellen en liet Ingenlath zich verantwoorden over het doel van CO2-neutraliteit voor zijn bedrijf, de groei van het merk en waar het bedrijf wil staan over 5 jaar.
Groeien om te onderscheiden
Polestar wil zich positioneren als premium EV-merk, maar het moet vooral van uit de schaduw van Volvo komen. Dat wil Ingenlath aanpakken door een groter modelgamma uit te bouwen, met de lancering van de Polestar 3, Polestar 4 en Polestar 5 de komende jaren. Modellen die zich meer onderscheiden van die van Volvo, ook al staan ze op dezelfde basis.
Tot nu toe worden alle Polestars echter in China gemaakt, wat extra CO2-uitstoot met zich meebrengt door de nood om de wagens over heel de wereld te verschepen. Iets dat niet helemaal strookt met de wens van het merk om tegen 2030 klimaatneutraal te zijn. "Maar als ons verkoopvolume blijft stijgen, zullen we ook gebruik kunnen maken van het productienetwerk van Volvo in Europa. De Polestar 3 zal trouwens ook gebouwd worden in de VS", zegt Ingenlath. Daarnaast hamert de CEO op de controle van de gehele productieketen, om elk stapje koolstofneutraal te laten gebeuren, tot aan de ontginning van grondstoffen.
Porsche als doelwit
In het interview wordt de vergelijking met Tesla opgerakeld, momenteel de grootste concurrent van Polestar, aangezien de Polestar 2 en de Tesla Model 3 quasi lijnrecht tegenover elkaar staan. Toch richt Ingenlath zijn pijlen niet te veel op het merk van Musk: "Ons design is beter, net als onze mens-machine-interactie. Bovendien zijn we erg goed qua bouwkwaliteit."
Welk merk Ingenlath dan wel ziet als doelwit? "Binnen vijf jaar zullen we 4 of 5 producten in ons gamma hebben, en gaan we de concurrentie aan met Porsche voor de beste elektrisch aangedreven premium sportwagen." Meer details geeft de CEO van Polestar echter niet mee. De meest voor de hand liggende vergelijking zou zijn dat de productieversie van de Polestar Precept een sportief randje krijgt en de strijd aangaat met de Porsche Taycan.
Tegen 2026 zal Porsche echter ook een elektrische 718 Boxster/Cayman in het gamma hebben. Komt er dan een volledig elektrische opvolger voor de Polestar 1? Ook de Polestar 4 komt trouwens in hetzelfde segment terecht als de volgende, elektrische Porsche Macan. De claims van Polestar zijn dan toch niet zo ver gezocht...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!