Porsche schakelt de elektrificering van zijn gamma een versnelling hoger, met de komst van elektrische varianten van de volgende Macan en de 718 Cayman en 718 Boxster, gebaseerd op het PPE-platform dat samen met Audi werd uitgewerkt. Ook van de Cayenne en de Panamera zit er zo’n elektrische versie aan te komen. Alleen de Porsche 911 ontspringt voorlopig de dans: hij zal de enige Porsche zijn die in 2030 (en zelfs daarna) nog een verbrandingmotor onder de kap heeft liggen.
80 % elektrisch in 2030
Porsches wil tegen 20230 80% elektrische auto’s verkopen. Daarvoor rekenen de Duitsers op een globale elektrificering van het gamma: Macan, Cayenne, Panamera en 718 Cayman/Boxster, boven op natuurlijk de Taycan. Eén uitzondering dus: de legendarische Porsche 911, de meest iconische Porsche van allemaal. Een model ook dat op dit moment nog altijd de op twee na meest verkochte Porsche ter wereld is (in het eerste kwartaal van 2023), goed voor 13 procent van de totale merkverkoop – weliswaar een heel eind achter de Porsche Macan en de Porsche Cayenne, die elk bijna goed zijn voor een aandeel van 30 procent.
Als we ervan uitgaan dat de verkoop van die twee bestsellers een lichte achteruitgang zal kennen zodra ze enkel nog maar elektrisch te koop zullen zijn – in eerste instantie blijft een versie met verbrandingsmotor parallel aangeboden – en dat de 911 zijn populariteit behoudt, dan lijkt de doelstelling van Porsche van 80% elektrische auto’s best redelijk.
Lees ook – Porsche bevestigt drie nieuwe EV-modellen tegen 2025
e-fuel als heilige graal
Opdat Porsche zijn icoon na 2035 kan blijven verkopen met een verbrandingsmotor (al dan niet in een hybride opstelling) moet er wel werk worden gemaakt van e-fuels, waarvoor de Europese Unie een uitzondering heeft gemaakt. En dat treft, want Porsche investeert zelf in de ontwikkeling van deze CO2-neutrale brandstoffen. Die moeten niet alleen het voortbestaan verzekeren van de 911 en zijn zescilinder-boxer, maar op langere termijn ook dat van de huidige (en oudere) modellen met verbrandingsmotor.
De belangrijkste boodschap is dat Porsche blijft vasthouden aan de verbrandingsmotor en niet van plan is zijn meest iconische model – dat overigens 60 kaarsjes mag uitblazen in september 2023 – op te offeren. De toekomst van monsters als de Porsche 911 GT3 en GT3 RS lijkt veiliggesteld, en daar zal niemand rouwig om zijn.
Lees ook – HIF Global: synthetische brandstof voor 2 euro
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!