Porsche heeft zijn wereldwijde verkoopresultaten voor het eerste kwartaal van 2023 bekendgemaakt, met een groei van 18% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Met 80.767 geleverde wagens heeft de Duitse constructeur een nieuw record in handen, met de twee SUV's van het merk als volumemodellen met een aandeel van meer dan 50%.
LEES OOK Grondige opfrisbeurt voor Porsche Cayenne
De Porsche 911, het bekendste model van het merk, blijft wel populair met een derde plek op het podium, al is er een groot gat met de Macan en de Cayenne.
China en SUV's
De twee toppers van het gamma zijn dus de Porsche Macan, met 23.880 geleverde exemplaren, en de Porsche Cayenne (23.387 stuks), die samen meer dan 58% van het totaal vertegenwoordigen. De twee SUV's staan daarmee ver voor de Porsche 911, die de elektrische Taycan weer heeft voorbijgestoken.
Op wereldniveau blijft China de grootste markt (21.365 wagens, +21%), voor Noord-Amerika (19.651, +30%). Duitsland (8.247) en de rest van Europa (18.420) samengeteld, vormen echter nog steeds het sterkste werelddeel voor Porsche.
911 voor de Taycan
De Porsche Taycan (9.152 stuks) is achter de 911 (11.063) gevallen in het klassement voor het eerste kwartaal van 2023, maar de sportieve elektrische berline heeft wel nog steeds een voorsprong op de sportberline met benzinemotoren, de Panamera (8.479 exemplaren). De Porsche 718 Boxster en Cayman zijn de hekkensluiters, met een totaal van 4.806 geleverde wagens.
Dit zou echter kunnen veranderen met de volgende generatie elektrische modellen die Porsche de komende jaren gaat lanceren: de elektrische Porsche Macan, Cayenne en 718 komen tegen 2025 op de markt en zullen nog even naast hun tegenpolen met verbrandingsmotoren worden verkocht.
Hogere prijzen om Ferrari te bekampen
Geconfronteerd met de stijgende productiekosten van zijn modellen, zoals alle merken, gaat Porsche de verkoopprijs van zijn hele gamma verhogen om zijn winstmarges te maximaliseren. De prijzen zullen naar verwachting met 4 à 9% stijgen, afhankelijk van het model.
Niet dat de verkoop of de winst dalen, want die laatste is gestegen tot 1,84 miljard euro. Maar Porsche wil de concurrentie aangaan met Ferrari. Dat impliceert een hogere positionering en... nog hogere marges.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!