In het derde kwartaal van 2023 wist Ford 20.962 elektrische auto's te leveren in Noord-Amerika, goed voor een stijging van liefst 44%. Toch is het alle hens aan dek bij de Amerikaanse constructeur, want de door Tesla geïnitieerde prijzenoorlog en de stagnerende EV-verkoop doen de winstmarge geen deugd. Ondanks het hogere verkoopvolume swingen de EV-verliezen in het derde kwartaal de pan uit. Detroit boekte een operationeel verlies van 1,3 miljard dollar, per verkochte Mustang Mach-E zou Ford zo maar eventjes 36.000 dollar (een kleine 34.000 euro) verliezen.
LEES OOK Ford Tourneo Courier gaat elektrisch
Ford schrijft dat verlies in het derde kwartaal toe aan de "uitdagende marktdynamiek" en aan de 'aanhoudende investeringen in de volgende generatie elektrische auto's". Dat Noord-Amerikaanse klanten die een EV willen momenteel niet bereid zijn om meer te betalen dan voor een al dan niet hybride wagen met verbrandingsmotor, zet de "winstgevendheid van elektrische auto's" onder druk.
Wat met toekomstige EV-modellen?
Daarom probeert Ford het "tempo van de EV-investeringen af te stemmen op de vraag van de klanten". Concreet: de 12 miljard aan geplande investeringen wordt teruggeschroefd. De Amerikaanse constructeur benaderukt dat deze beslissing niet wil zeggen dat de geplande EV-modellen er niet zullen komen, wel dat de productie van de Mustang Mach-E verlaagd wordt en dat de opening een van de twee geplande batterijefabrieken op de lange baan geschoven wordt. De (Amerikaanse) vraag naar EV's stijgt nu eenmaal trager dan verwacht, waardoor de productiecapaciteit niet meteen opgetrokken hoeft te worden.
LEES OOK Waarom stelt Ford de lancering van de elektrische Explorer SUV uit?
Ook de recente stakingen spelen een rol, want de overeenkomst die Ford met de vakbonden sloot, houdt een over 5 jaar gespreide loonsverhoging van 25% in voor de 57.000 werknemers. Dat wil zeggen dat elke elektrische auto die van de band rolt nog eens 850 dollar duurder zou worden. De staking zelf duurde 41 dagen en kostte de Amerikaanse autobouwer ongeveer 1,3 miljard dollar.
Bronnen: Automotive News & Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!