Op dit moment is Rivian alleen aanwezig op de markt van de Verenigde Staten met de voor Amazon ontwikkelde EDV (Electric Delivery Vehicle) en de eerste generatie particuliere modellen, de Rivian R1T en R1S. Hoewel sommige Amerikaanse klanten die naar Europa zijn verhuisd, hun elektrische pick-ups of SUV's hebben meegenomen, worden deze twee modellen niet officieel verkocht op ons continent. De leveringen van de eerste EDV-bestelwagens voor Amazon's bezorgservice zijn intussen wel al begonnen. Rivian is daarnaast nog steeds van plan om in Europa aanwezig te zijn, maar dan wel met compactere en goedkopere modellen op basis van het nieuwe R2-platform.
Amazon first
De eerste Rivian-modellen die officieel in Europa worden geïmporteerd en geleverd, zijn de elektrische bestelwagens – EDV's – die speciaal voor Amazon zijn ontwikkeld. RJ Scaringe, de oprichter en CEO van het merk, vertelde aan Bloomberg TV dat Rivian nu een operationele basis in Europa heeft, inclusief after-sales service en de levering van reserveonderdelen. Deze basis zal worden uitgebreid om de commerciële roll-out van de Amerikaanse constructeur op de Europese markt te ondersteunen.
R2-platform voor Europese klanten
Hoewel de Rivian R1T (pick-up) en R1S (SUV) aan beide kanten van de Atlantische Oceaan goed onthaald werden, is de kans klein dat deze modellen ook als eerste in Europa zullen worden verkocht. In plaats daarvan gaat Rivian onze markten te lijf met een nieuwe middelgrote cross-over op basis van het nieuwe R2-platform van het merk. Een logische stap, aangezien de R1T en R1S wat te groot zijn voor Europese steden en wegen. Bovendien zullen deze toekomstige Rivian 'R2's' niet alleen compacter, maar ook goedkoper zijn. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan zullen de prijzen naar verwachting variëren van $40.000 tot $60.000 (ongeveer €37.000 tot €55.000). Ter vergelijking: de basisversie van de Rivian R1T kost $73.000, en er is $5.000 extra nodig om een R1S als instapversie te krijgen.
Geen holle beloften
Terwijl de productie van de Rivian R1T en R1S eindelijk op gang begint te komen, met 13.992 wagens die de fabriek in Normal (Illinois) hebben verlaten in het eerste kwartaal van 2023 en waarvan er 12.640 zijn afgeleverd – een respectievelijke stijging van 218% en 183% vergeleken met 2022 – RJ Scaringe om de productie- en leveringsvoorspellingen naar boven bij te stellen. Daarmee wil hij zichzelf de best mogelijke kans geven om de gestelde doelen te halen of zelfs te overtreffen: "We willen ervoor zorgen dat we onze cijfers overtreffen, dat we onze doelen overtreffen. En nu we alle onbekenden binnen het systeem hebben ontdekt, is de toeleveringsketen veel gezonder, maar we willen onszelf beschermen tegen onaangename verrassingen die zich zouden kunnen voordoen."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!