Bij monde van CEO Torsten Müller-Ötvös heeft Rolls-Royce al gewaarschuwd dat klanten die hun Rolls-Royce Spectre, die een keerpunt betekent voor het luxemerk, snel proberen te verkopen om winst te maken, op de zwarte lijst van het merk komen te staan. Een zet die doet denken aan die van Ford bij de lancering van de Ford GT in 2018, en is bedoeld om ervoor te zorgen dat de 'echte' klanten van het Britse merk als eerste worden bediend.
LEES OOK – Rolls-Royce kijkt naar brandstofcel en waterstof voor elektrische modellen
Selectiecomité
Om ervoor te zorgen dat klanten die alleen worden aangetrokken door de lokroep van geld, geen Spectre kopen, zal Rolls-Royce een ‘kwalificatieproces’ uitvoeren voor potentiële kopers. Het doel is dat elke potentiële koper bewijst wie hij is en wat zijn intenties zijn achter de aankoop van een Rolls-Royce Spectre. Heel rijk zijn is dus niet genoeg.
LEES OOK – onze test van de Rolls-Royce Spectre
Wishful thinking?
Juridisch gezien kan Rolls-Royce zich echter niet direct verzetten tegen de doorverkoop van een vers geleverde Rolls-Royce Spectre op zeer korte termijn. Sterker nog, volgens Tom Hartley, een van 's werelds grootste dealers van luxewagens, bestaat er geen twijfel over dat veel Spectres kort na levering zullen worden doorverkocht. Volgens Car Dealer Magazine zou hij binnen twee weken na levering een Spectre te koop hebben en had hij al toegezegd er twee te kopen. Maar zoals zo vaak het geval is, gaat het slechts om een voorbijgaande rage. Op termijn zal elke klant met een beetje geduld (en geld) een nieuwe of gebruikte Spectre kunnen kopen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!