De Euro 7-regelgeving dreigt stadswagens zoals de Skoda Fabia onbetaalbaar te maken. De extra technologie die nodig is om de emissies onder de nieuwe normwaarden te krijgen, vraagt immers hogere ontwikkelingskosten en leidt zo tot hogere prijzen. Te hoog om de productie van dergelijke stadwagens te rechtvaardigen, zo vrees Klaus Zellmer. Of hoe de CEO van Skoda het lot van de Skoda Fabia lijkt te bezegelen.
Natuurlijk ligt er inmiddels een oplossing op tafel, wat Skoda kondigde liefst 4 nieuwe elektrische modellen aan. Die vervoegen de Enyaq en Enyaq Coupé, zodat het EV-gamma zes elektrische auto's telt tegen 2026. En een van die vier nieuwe modellen is de Tsjechische tegenhanger van de op stapel staande Volkswagen ID.2. Er wordt gemikt op een vanafprijs van om een bij de 25.000 euro, dat is de prijs van een goed uitgeruste Skoda Fabia 1.0 TSI.
En de Skoda Octavia?
Hoewel Skoda zich niet langer positioneert als het budgetmerk van de Volkwagen-groep en ook het value-for-moneyargument ondergraven wordt door de hogere prijzen, blijven verbrandingsmotoren belangrijk voor Mladá Boleslav. Zowel de nieuwe Skoda Kodiaq als de nieuwe Skoda Superb en Superb Combi behouden hun klassieke verbrandingsmotoren, inclusief een plug-inhybride motorisatie.
Maar de toekomst van de Skoda Octavia hangt boven de kloof die de modellen met verbrandingsmotoren en de elekrische auto's van de Tsjechische Volkswagen-dochter splitst. In 2026 verwelkomt het portfolio een elektrische break onder de projectnaam Combi, met een koetswerk dat een lengte van ongeveer 4,7 meter zal hebben. Dat is ongeveer even lang als de huidige breakversie van de Octavia, wat zou kunnen wijzen op een 100% elektrische opvolger van de huidige Skoda Octavia die enkel als Combi te bestellen zou zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!