Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Skoda Octavia RS (1996-2004)

Geschreven door Steven Appelmans op 16-11-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Skoda Octavia RS (1996-2004).

We moeten daar niet flauw over doen, initieel werd Skoda het VW-huis binnengehaald om er te fungeren als wit product. Wat niet onmiddellijk veranderde toen de Tsjechen ook wat peper mochten steken in de neus van de Skoda Octavia.

Niet dat de toenmalige Skoda Octavia RS verlegen zat om vermogen. Een 1,8 liter grote turbobenzine met 180 pk was rond de eeuwwisseling lang niet gek, alleen diende je het wel te stellen zonder de luxe en de afwerkingsgraad van een vergelijkbare Volkswagen – de VW Golf,  dus. Bovendien lonkte de Octavia op dat moment nog volop naar de prijsbewuste klant die niet zozeer zocht naar wat gewin op de spurt naar 100 km/u dan wel naar afdoende praktisch gemak. Naast de vijfdeurs was de RS dan ook te verkrijgen als handige Combi.

Het neemt niet weg dat je vandaag voor geen geld een werkpaard op speed op de kop kan tikken. Tenminste, als je zo’n eerste generatie Skoda Octavia RS nog ergens vindt.

Waarop moet je letten?

Op niets, eigenlijk. De 1.8 T blijkt zo betrouwbaar als een huis. Tenminste, als dat huis bij tijd en wijlen zijn onderhoud heeft gehad. Zo moet de distributieriem elke 90.000 kilometer vervangen zijn. Een vrij kostelijke operatie, dus hou daar rekening mee bij eventuele onderhandelingen met de verkoper van een Skoda Octavia RS. Voorts dien je attent te zijn op eventuele roest(plekken), millenials waren daar nog niet volledig immuun tegen. Stuur ook weg van al te getunede exemplaren. Naast esthetische aberraties zijn die RS-en vaak ook mechanisch niet meer van de mooiste.

Wat mag dat kosten?

Vanaf 3.000 euro mag je interesse gewekt worden, maar meer dan 7.000 euro zouden we nooit op tafel leggen voor de eerste generatie van de Skoda Octavia RS. Weet ook dat je een reisbudget opzij zal moeten leggen, want in ons land hebben we geen enkele waardige RS van die generatie gevonden.

Een leuk alternatief?

Eigenlijk is een Seat Leon Cupra (R) geloofwaardiger, al doet die het wel zonder dat gigantische laadvermogen. Hetzelfde wat de Opel Astra OPC en de Peugeot 306 GTi betreft. Cooler, maar tegelijk een stuk minder praktisch.

 
Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten