Smart is terug van nooit weggeweest. Met de in Europa gebouwde Fortwo en Forfour is wellicht nooit veel geld verdiend, dus het moest echt wel op een andere manier worden aangepakt. Het in 1994 nog door Micro Compact Car opgerichte merk werd vier jaar later een filiaal van Daimler-Benz, maar dat veranderde in 2019: sindsdien heet het officieel Smart Automobile en is het een joint venture tussen de Duitse autoreus en het Chinese Geely.
VAN DE OORSPRONKELIJKE SMART-FILOSOFIE BLIJFT NIETS MEER OVER.
Een merk met een nog korte, maar ook al bewogen geschiedenis dus… De vorig jaar gelanceerde en in China gebouwde Smart #1 mag (en moet) je dus echt wel zien als de grote herstart. De vijfdeurs is een compacte EV, het is niet de bedoeling dat Smart ooit nog auto’s met verbrandingsmotor zal aanbieden.
Na 1 komt 3
Vorig jaar werd ook al de #3 voorgesteld, maar dat tweede model van het ‘nieuwe’ Smart komt pas dit jaar op de markt. Het is een zowat 4,40 meter lange en qua design wat coupé-achtige SUV – van de oorspronkelijke Smart-filosofie om met echt piepkleine autootjes voor een nieuw soort stadsmobiliteit te zorgen blijft dus niets meer over.
Wél gebleven zijn de krachtigere Brabus-varianten: die van de #1 bestaat al, en ook voor de #3 is er eentje gepland. Toch nog zin in een (elektrische) Fortwo? Er blijven in het Mercedes-netwerk nog enkele exemplaren over.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!