Terwijl het aantal merken van elektrische auto's voortdurend toeneemt, met veel vermogen en een steeds grotere actieradius, komt Sono Motors op de markt met een totaal ander voorstel. Het doel is de groenst mogelijke elektrische auto aan te bieden, met de nadruk op eenvoud van ontwerp en onderhoud en een maximaal gebruik van gerecycleerde en/of recycleerbare materialen. En het werkt! Met al meer dan 15.000 geregistreerde bestellingen voor de eerste leveringen die gepland zijn voor 2023, verhoogt de jonge Duitse fabrikant nu al de prijs van zijn Sion.
>> Lees ook – Aptera Paradigm: de zonneauto van vandaag
Duurder maar nog steeds goedkoop
De Sono Motors Sion, die aanvankelijk 21.400 euro kostte, zal vanaf 15 november 2021 2.500 euro duurder worden. Een stijging van bijna 12%. Dat is zeker niet min, maar het maakt de Sono Sion nog altijd niet duur, althans voor een elektrische auto. Een fameuze ommekeer voor het Duitse merk, dat in 2019 nog financieel in de problemen zat en nu zijn prijzen kan verhogen om de vraag "af te remmen" en zijn winst te maximaliseren.
Is groen het nieuwe sexy?
Maar hoe valt dit succes van de Sono Sion te verklaren? Zeker niet omwille van zijn stijl, die op zijn minst banaal is, en zeker uiterst eenvoudig. Hij heeft de vorm van een compacte MPV met een profiel zonder complexe oppervlakken en opgebouwd uit eenvoudige lijnen. Het zijn ook niet de motor- en accuspecificaties of de prestaties van de Sion die zijn toekomstige eigenaars zullen motiveren.
Met een lengte van 4,29 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,67 meter zijn de afmetingen van de Sion vergelijkbaar met die van een Opel Meriva van de tweede generatie. De Sono Sion weegt ook slechts 1.400 kilogram, wat 'licht' is voor een elektrische auto met vijf zitplaatsen. Zijn motor ontwikkelt een piekvermogen van 120 kW (163 pk) en zijn topsnelheid bedraagt 140 km/u. Zijn LFP-batterij van 54 kWh (Lithium IJzer Fosfaat) geeft hem een rijbereik van 305 km. De oplaadprestaties blijven gemiddeld op wisselstroom met een maximum van 11 kW, terwijl op gelijkstroom opladen met een maximum van 75 kW mogelijk is.
>> Lees ook – Stella Vita, 3000 km op zonne-energie
Drie innovaties
De aanpak van Sono Motors bestaat erin een voertuig aan te bieden dat zoveel mogelijk gerecycleerd materiaal gebruikt bij de fabricage en zoveel mogelijk recycleerbare onderdelen aanbiedt, om zo de impact van de auto op het klimaat te beperken. Een recept dat bekend is bij andere, meer gerenommeerde fabrikanten, maar Sono Motors gaat er een stap verder in.
Het is echter door drie innovaties dat de Sono Sion beweert zich te onderscheiden. Deze worden Bresono, Bisono en Visono genoemd. De eerste is een recirculatiefilter voor de lucht in het passagierscompartiment, gemaakt van plantaardig schuim. De tweede is een oplaadsysteem in twee richtingen (V2L - Vehicle to Load) dat de energie van de batterij van het voertuig gebruikt om een elektrisch apparaat van stroom te voorzien. De derde bestaat uit een oppervlak van fotovoltaïsche panelen die in de carrosserie zijn geïntegreerd. Met een oppervlakte van 7,5 vierkante meter zijn deze panelen in staat om tot 30 km extra actieradius per dag te genereren, afhankelijk van de zonlichtomstandigheden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!