Gordon Murray heeft met zijn GMA T.50 (voor Gordon Murray Automotive) de McLaren F1 van de jaren 2020 gecreëerd. Van de Britse supercar, die een hoogtoerige, atmosferische V12 combineert met een laag gewicht en een door een ventilator versterkt grondeffect, zullen slechts 100 exemplaren worden gebouwd. De productie is gestart in GMA's fabriek in Dunsfold, dicht bij het vliegveld waar de uitzendingen van Top Gear worden opgenomen. Gordon Murray, die samen met Phillip Lee, CEO van de Gordon Murray Group, aanwezig was bij de productiestart, heeft de koolstof koets van het eerste exemplaar gesigneerd.
Vederlichte sprinter
De GMA T.50 is een moderne interpretatie van de legendarische McLaren F1 die Murray in de jaren 90 ontwierp. Niet alleen biedt de auto een driezitscabine met de bestuurder in het midden en ruimte voor hun bagage binnen een formaat dat vergelijkbaar is met dat door Coswarth ontwikkelde atmosferische V12 van 3,9 liter die 654 pk levert bij maar liefst 12.100 o/m. Dat alles voor een leeggewicht van minder dan 986 kg. Een echte prestatie wanneer zelfs Lotus, ondanks zijn motto "Light is right", meer dan 1.400 kg opgeeft voor zijn nieuwe Emira met een ‘banale’ viercilinder of compressor-V6 aan boord. In ieder geval volstaat het om uitstekende prestaties te garanderen voor deze sprinter, die werd ontworpen met het oog op maximale rijsensaties en vertrouwt op een klassieke handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving om de cavalerie met een schitterende soundtrack op de grond over te brengen.
Stofzuiger op wielen
Een bijzonder kenmerk van deze GMA T.50 en zijn tegenhanger voor circuitgebruik, de GMA T.50s Nikki Lauda, is de enorme ventilator achteraan die verantwoordelijk is voor het aanzuigen van de lucht die onder de auto stroomt om de downforce te verbeteren zonder de luchtweerstand aan te tasten. Een concept dat we al eerder zagen... in de Formule 1, met de Brabham BT46B ontworpen door een zekere… Gordon Murray in 1978. Een spectaculaire eenzitter die de Zweedse Grand Prix in Anderstorp won met Niki Lauda aan het stuur, voordat hij uit de competitie werd verbannen.
125 stuks en dan de T.33
Van de GMA T.50 worden in totaal 100 exemplaren geassembleerd, plus 25 exemplaren van de T.50s Niki Lauda. Alle 125 auto's zijn al verkocht. En je hoeft je ook niet te haasten om de meer GT-gerichte en ventilatorloze T.33 te kopen, aangezien ook daarvan de 100 te bouwen exemplaren al gereserveerd zijn.
Internationale service
Om ervoor te zorgen dat zijn auto's goed worden onderhouden en dat zijn klanten goed worden geholpen, zal Gordon Murray Automotive op belangrijke plaatsen in de wereld service- en supportcentra opzetten. Er zijn er al vijf geopend: in Abu Dhabi, in de Verenigde Staten (één aan de oostkust en één aan de westkust), in Japan en in het Verenigd Koninkrijk. Klanten in de VS kunnen binnenkort rekenen op nog eens vier centra, terwijl er ook in Duitsland, Saoedi-Arabië, Australië, Bahrein, China, Spanje en Singapore nog geopend zullen worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!