Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Stellantis: geen bestelbusjes met verbrandingsmotoren meer in Europa

Geschreven door Frédéric Kevers op 07-01-2022

Stellantis wil de verbrandingsmotoren van kleine en middelgrote bestelwagens van Citroën, Opel en Peugeot in 2022 uit de markt halen en alleen nog de elektrische versies behouden.

Het Stellantis-concern zal de verkoop van zijn kleine en middelgrote bestelwagens - in hun personenuitvoering - met verbrandingsmotoren begin 2022 stopzetten op de Europese markt. Dit besluit heeft momenteel alleen gevolgen voor Citroën, Opel en Peugeot en omvat de Citroën Berlingo en Combi/SpaceTourer, de Opel Combo Life en Vivaro/Zafira Life en de Peugeot Rifter en Expert/Traveller. Zowel de benzine- als dieselmotoren zullen vanaf januari 2022 uit de catalogus verdwijnen.

Economische redenen

Dit krachtige en gedurfde besluit is genomen om de levensvatbaarheid van deze modellen op de Europese markt te waarborgen en is beperkt tot de personenversies van de betrokken modellen. Zakelijke klanten zullen deze bestelwagens dus kunnen blijven bestellen met verbrandingsmotor. De personenmodellen zullen ook nog buiten de Europese Unie met benzine- en/of dieselmotor worden verkocht, met name in het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en de Balkan.

Ecologisch voorbeeld

Bovendien zegt Stellantis zich te willen profileren als leider in de energietransitie en hoopt het zich te profileren als toonbeeld van "schone" mobiliteit, een overweging die met een korreltje zout moet worden genomen. Bovenal zal deze keuze het voor de groep gemakkelijker maken om de door de EU opgelegde CO2-boetes te vermijden.

Stellantis heeft nog niet gezegd of Fiat zal volgen met de nieuwe Scudo en Ulysses, die gebaseerd worden op het middelgrote trio van de Citroen Jumpy Combi/SpaceTourer, de Opel Vivaro/Zafira Life en Peugeot Expert/Traveller. Het is ook onduidelijk of Toyota dit voorbeeld zal volgen.

En de prijs?

Deze beslissing van de Stellantis-groep is zeer riskant, omdat momenteel slechts een minderheid van de verkoop van deze modellen bestaat uit elektrische versies. Afgezien van het beperkte gamma van de modellen in kwestie, is het immers hun prijs die een probleem kan vormen in een marktsector die vooral gericht is op een meer betaalbare prijs voor deze bestelbreaks en personenbusjes, die vaak goedkoper zijn dan even grote SUV's of breaks.

Zo kost de basisversie van een Citroën e-berlingo in Frankrijk 35 300 euro, tegenover 23 150 euro voor het goedkoopste model met verbrandingsmotor. De goedkoopste e-Jumpy/SpaceTourer begint bij 48.450 euro, terwijl een basismodel met verbrandingsmotor in 2021 32.350 euro kost. Hetzelfde geldt voor Opel en Peugeot. Het valt nog te bezien of de verkoop van verbrandingsmotoren elders in de wereld voldoende zal zijn om het Europese tekort te compenseren.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten