Sinds 16 januari 2021 is de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en de Groupe PSA een feit. De twee concerns smolten samen en vormden Stellantis, een van de grootste autogroepen ter wereld. Maar welke merken zitten er eigenlijk is de portefeuille van Stellantis? Een overzicht:
1. Abarth
Officieel is Abarth een apart merk, al beperkt het gamma zich eigenlijk tot sportieve varianten van de Fiat 500. En sinds kort beperkt het gamma zich niet langer tot speciale versies van de 595 en de 695, want het portfolio wordt uitgebreid met de elektrische Abarth 500e.
2. Alfa Romeo
De naam blijft sterk, maar de verkoop van zowle de Giulia als de Stelvio blijft onder de verwachtingen. Gelukkig draait de Alfa Romeo Tonale wel, zodat het Italiaanse merk wat ademruimte krijgt. Het gamma verwacht een compacte SUV die bouwt op de basis van de Peugeot 2008 en Opel Mokka, waardoor ook een 100% elektrische variant meer dan waarschijnlijk wordt
3. Chrysler
Het Amerikaanse merk is niet meer wat het ooit geweest is. Het gamma telt slechts twee modellen: naast de inmiddels bejaarde 300C blijft enkel de Pacifica over. Maar er is beterschap in zicht, want met de Airflow Concept hint Chrysler naar een elektrische toekomst.
4. Citroën
Het is wat zoeken geweest voor de Franse constructeur, want de onduidelijke positionering tegenover Peugeot zorgde voor een heleboel kannibalisme tussen de zustermerken. Maar de duidelijke designkeuzes en de hernieuwde focus op comfort hebben Citroën weer een gezicht gegeven.
5. Dodge
De situatie is minder dramatisch dan bij Chrysler, toch zou ook Dodge moeten oppassen. De Amerikaanse verkoop krijgt enorme klappen, onder meer omdat het aanbod vooral grote en dorstige motoren telt. Nu brengt Stellantis wel redding, want de nieuwe Dodge Hornet is eigenlijk een Alfa Romeo Tonale met andere badges.
6. DS
Klinkende successen heeft DS nog niet weten oogsten, toch krijgt het premium merk het voordeel van de twijfel. Het Europese gamma wordt stelselmatig opgefrist en ook de focus op elektrificatie speelt in het voordeel van de Franse luxeconstructeur. Nu ook het imago in orde krijgen.
7. Fiat
Je hebt de Panda en de Tipo, maar eigenlijk draait het bij Fiat vooral om de 500. Stellantis denkt er dan ook aan om van de 500 een apart merk te maken. Fiat zou dan kunnen evolueren tot een soort budgetmerk naar het voorbeeld van Dacia. De ontwikkeling van de elektrische 500e gebeurde nog zonder PSA-invloed, maar een samenwerking voor batterijen en andere elektrocomponenten dringt zich op.
8. Jeep
Het enige Amerikaanse merk van Stellantis dat goed draait. Jeep heeft een uitstekende naam, bouwt op een sterk verleden en beschikt over populaire producten. Het aanbod werd bovendien uitgebreid met hybride en plug-inhybride varianten, met de nieuwe Jeep Avenger hebben ze zelfs een 100% elektrische auto in het gamma.
9. Lancia
Eigenlijk was Lancia op sterven na dood. Het gamma telt slechts een model dat dan nog eens enkel in Italië verkocht wordt. Nu blijft die Ypsilon het verrassend goed doen, zodat de ooit zo legendarische naam nooit helemaal geschrapt geraakte. Stellantis heeft het vertrouwen in Lancia intussen hersteld, wat zowaar tot nieuwe modellen zal leiden. Waaronder een opvolger voor de Delta!
10. Maserati
Dankzij de hybride varianten van de Ghibli en de Levante wist Maserati het hoofd boven water te houden, maar een indrukwekkend modeloffensief moet het Italiaanse merk snel doen uitgroeien tot de trotse vaandeldrager van Stellantis. Zowel de Grecale, de Gran Turismo als de MC20 krijgen elektrische Folgore-varianten.
11. Opel
Opel behoort al wat langer tot PSA, eigenlijk werd enkel de Insignia nog onder General Motors-bevel ontwikkeld. Het gamma profiteert optimaal van de platformstrategie, die de bijvoorbeeld Opel Astra op de technische basis van de Peugeot 308 zet. Maar Stellantis zal wel over de positionering tegenover Citroën en vooral Peugeot moeten waken.
12. Peugeot
De nieuwe designrichting werkt en de elektrificatie van het gamma is volop bezig; binnen Stellantis mag Peugeot zich een van de voorbeeldmerken noemen.
13. RAM
Dit Amerikaanse merk heeft zich losgerukt van Dodge en timmert moedig aan zijn eigen weg. Met de RAM 1500 Revolution BEV verwelkomt het gamma zelfs een elektrische pick-uptruck die wil concurreren met de Ford F-150 Lightning.
14. Vauxhall
Vroeger bewandelde Vauxhall zijn eigen weg, maar het Britse gamma beperkt zich tegenwoordig tot Opel-modellen met een rechts stuur en een aangepaste badge. En dat zal nog wel een tijdje zo blijven.
15. Leapmotor
In de loop van 2024 breidt Stellantis zijn Europese portfolio uit, want het gaat ook budgetvriendelijke EV's van het Chinese Leapmotor verkopen. Opgepast: het gaat niet om een volledige overname van Leapmotor, maar over een innige samenwerking waarbij Stellantis 51% van de aandelen verworven heeft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!