Aan het einde van de eerste helft van 2022 steeg de verkoop van batterij-elektrische auto's opnieuw en verkocht de Volkswagengroep de meeste elektrische modellen met 116.307 eenheden. De Duitsers hebben een voorsprong op Stellantis (105.413 eenheden), dat weliswaar Tesla heeft ingehaald.
Hoewel de Amerikaanse EV-specialist het een beetje moeilijk lijkt te hebben, heeft de groep die bestaat uit de merken van de voormalige PSA- en FCA-groep de wind in de zeilen. En het wil dat momentum niet verliezen, vandaar de ambitieuze doelstelling om Europees leider te worden op de markt van elektrische auto's.
"We strijden om de positie nummer één voor de verkoop van batterij-elektrische voertuigen op de Europese markt." verklaarde Carlos Tavares, CEO van Stellantis.
Het voordeel van de Fiat 500
De hierboven vermelde verkoopcijfers hebben betrekking op de Europese Unie, het VK, maar ook IJsland, Noorwegen en Zwitserland (Finland, Portugal en Zweden worden niet meegeteld door Dataforce, die de gegevens verstrekt).
Stellantis ligt ver voor op Tesla en heeft een lange weg afgelegd ten opzichte van de Volkswagengroep, grotendeels dankzij het succes van de nieuwe elektrische Fiat New 500e, die in de periode april-juni 2022 niets minder dan de bestverkochte auto op batterijen was in West-Europa.
De stadsauto steelt deze positie van Tesla, dat de gouden medaille sinds het vierde kwartaal van 2020 in handen had. Maar de trendy Italiaan is niet het enige "elektrische" succes van de groep. Zo staat de Peugeot e-208 nu aan de leiding op de Franse markt in de elektrische categorie.
Tesla buigt maar breekt niet
Stellantis en Volkswagen mogen Tesla echter niet te snel begraven. De relatief teleurstellende resultaten van de Amerikaanse fabrikant wijzen niet op een gebrek aan belangstelling voor zijn modellen, maar zijn het gevolg van de sluiting van zijn Chinese fabriek wegens Covid-19.
Bovendien blijven de twee belangrijkste modellen van het merk over de hele eerste helft van het jaar aan de top van de EV-verkoop in Europa - met respectievelijk 38.280 stuks van de Model 3 (-25%) en 39.969 stuks van de Model Y. En dat ondanks problemen met de levering van de in China geproduceerde Model 3 en de trage opstart van de Berlijnse fabriek voor de Model Y. Voor de volledigheid, de Fiat New 500 vervolledigt het podium met 32.315 eenheden terwijl de Peugeot e-208 21.918 eenheden verkocht.
Maar Volkswagen blijft de onbetwiste leider dankzij de veelheid aan elektrische modellen, met als aanvoerder de Skoda Enyaq iV (19.951 inschrijvingen). De Duitse groep ziet zijn Frans-Duits-Italiaans-Amerikaanse concurrent terug opveren. Deze profiteert van de stijgende verkoop van zijn kleine lichte bedrijfsvoertuigen, die nu alleen nog maar verkrijgbaar zijn met 100% elektrische motoren. Al hebben we het nog niet over enorme volumes, wel over enkele duizenden exemplaren.
Elektrische 308 en Astra
Om op gelijke hoogte te komen met de Volkswagengroep, of zelfs voorbij te steken, zal Stellantis binnenkort kunnen rekenen op een breder gamma. Op komst zijn verschillende middenklassemodellen zoals de elektrische Peugeot 308 en Opel Astra (berline en break), of de nieuwe 3008, die de resultaten van de groep zullen opkrikken. Er wacht de Volkswagen ID.3 en ID.4 nog stevige concurrentie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!